lördag 15 maj 2010

14 maj Part II: The City!

Vi blev körda till tåget in som skulle ta ungefär en halvtimma till Grand Station. Nu sken solen och det var riktigt varmt, vilket var skönt. Så jag skulle faktiskt få komma in till NYC ändå vilket jag inte trodde vi skulle ha tid med. Vi kom ut på perrongen och steg in på Grand Station. Vilken byggnad! Väldigt fin och bara åsynen av allt folk springande och häktande till det ena och det andra fick mig att inse, nu är jag in The City! Patricia tog mig med ut genom stan och vi gick genom Time Square hela vägen ner mot Central Park! Jag älskar parker i storstäder och bara tanken på att någon gång få åka till Central Park har alltid varit något jag velat göra. Så var jag där. I stan är det enormt mycket människor och gatorna är fyllda av reklamskyltar, enormt höga byggnader och en puls svår att hitta någon annanstans. Inte ens LA kan jämföras med NY för här är allt så mycket mer kompakt och väldigt många fler människor och byggnader på en väldigt mycket mindre ytan. LA är så utspritt, men tryck ihop det och du har NY. På något sätt gillar jag det även om jag kan förstå folk som inte gillar det. Vi gick också förbi kontoret där Patricia har haft praktikplats hela våren, för ingen mindre än P. Diddy! Hon har varit hans assistent-assistent i stort sätt och aldrig mött honom i verkligenheten men skrivit hans autograf till hans fan, så hon hade autograf träning sin första tid där. NYC är NYC!

Det var ännu varmare sen och en perfekt dag i Central Park! Jag älskar redan den här parken. Det blev mycket gående under dagen men jag klagade då inte. Det var en riktigt bra dag måste jag säga. Vi hade tre timmar i stan och Patricia visa mig runt och fick gjort och sett väldigt mycket. Även hon sa att det var en av hennes bästa dagar där även om hon har bott här i två år nu. Till en början med var jag lite skeptisk till Patricia, en karismatisk men speciellt och utåtriktad tyska, men ju mer jag lärde känna henne ju er gillade jag henne. Hon var enormt trevlig och vi hade mycket gemensamt kom vi fram till även om jag aldrig hade kunnat gissa det om jag bara hade sett henne. Till slut steg vi in på Grand Station igen för att ta tåget tillbaka ut till Manhattanville College efter en minnesvärd dag i NYC.

Coach hämtade upp oss på stationen och vi åkte tillbaka till campus för att äta middag. Även då påmindes jag av hur skillnaden på matvanor kommer vara om jag börjar här. Inte så att de bara har pommes frites och hamburgare alls, men mer att det har väldigt mycket och mestadels mer onyttigt än vad jag burkar äta och dessutom alltid efterätt. Det är ju gott helt klart och finns ändå en hel del nyttigt också. Jag kommer slippa laga mat i alla fall vilket ändå är ganska skönt även om jag inte kan påverka vad det är för mat som serveras. Jag fick träffa en hel del folk på skolan och alla verkar väldigt trevliga och det är en ganska stor blandning på folk men en liten skola med få studenter över lag. Efter en lång middag var både jag och Patricia riktigt trötta efter en lång dag. Jag fick träffat ännu mer folk på skolan och lite insideinformation om folk. Patricia hängde sedan med mig till mitt hotellrum för hon skulle flyga tillbaka till Tyskland samtidigt som jag skulle tillbaka till Santa Barbara så hon skulle åka med oss till flygplatsen på morgonen. Så det var helt enkelt lättast att göra så eftersom vi var tvungna att gå upp vid fem på morgonen. Vi somna till ljudet av Forest Gump på TV innan vi stängd av.

Intryck från dagen, det är väldigt olikt Santa Barbara och SBCC. Jag försökte först jämföra ställena och skolorna men det lönar sig inte för det är bara olika. Jag gillar NY men jag gillar California. Manhattanville College är en lite skolan utanför en stad med en puls du inte hittar någon annanstans. SBCC är en stor skola i en lugn liten stad utefter havet i Kalifornien. Det känns ganska lönlöst att jämföra och egentligen spelar det ju ingen roll eftersom jag oavsett går ut från SBCC nu i vår ändå. Jag gillar däremot New York och skolan men det är annorlunda. Det känns däremot som att det finns väldigt mycket fördelar med det och möjligheter till praktik och att knyta kontakter och få ihop en bra utbildning där. Vi får se men det är ju helt klart ett alternativ högt uppe på listan. Den 20e augusti har jag sagt att jag är tillbaka där men vi får se.

Inga kommentarer: