fredag 6 mars 2009

6 mars - WSC # 3 i Bakersfield

Bild från 1500 m förra veckan i Ventura


Idag var det verkligen en heldag med laget. Bussresan till Bakersfield tar mer än 3 timmar en väg så vi åkte ifrån Santa Barbara halv tio. Jag har egentligen inga problem med att åka buss så länge bara det att det tar upp hela dagen. Mer sex timmar bara för att resa. Däremot fick jag lite plugg gjort, lärt känna en av killarna i laget mycket mera eftersom man har en hel del tid att prata med folk, halvsovit och fått vila och sedan bara fått ta det lugnt för ett tag och bara tänka. Det där med att ta det lugnt än något jag sällan har tid för men det är det bästa med sådana resor för då kan man inte göra något annat, då finns inga alternativ.

Väl framme i Bakersfield sken solen och det var ganska hyfsat väder. Jag hade däremot packat ner vinterjackan, filt, vantar och paraply vilket jag verkligen inte ångra. Idag skulle jag springa 3K/3000 m och det är alltid den näst sista grenen på hela dagen. Vi var där vid ett och jag skulle inte springa förens kvart över fem, så det var en lång väntan. Det kom en regnskur och det blev kallare så fort vi kom så jag var glad jag hade alla mina kläder. Jag var inte alls så taggad inför loppet idag för den långa väntan gjorde mig bara seg. Dessutom hade jag träningsvärk från en väldigt tuff träningsvecka bakom mig och jag började känna att jag håller på att bli sjuk. Till slut blev klockan i alla fall halv sex och äntligen kunde vi starta vårt lopp. Jag frös redan innan vi började springa. Tio grader är ingen värme och vi är tvungna att springa i korta spandex shorts och ett kort linne. Hur mycket man värmer upp innan är det ändå svårt att hålla värmen. Jag började de två första varven bra men jag kände det var sega ben. Jag var redan riktigt trött efter två varv när det återstod fem och ett halvt var kvar. Amber gick om mig när det var fyra varv kvar och jag kunde hålla rygg på henne i två varv men de två sista gick inte. Jag kom in på en bra tid, PR med 20 sekunder vilket är riktigt bra på bara tre veckor men ändå är jag halvnöjd. Jag var riktigt seg under loppet och jag kom in fyra totalt av tolv men jag kom in både efter Paige och Amber. Jag fick tiden 11:46, Paige vann på 11:17 och Amber trea på 11:40. Efteråt visste jag knappt var jag skulle ta vägen jag var så kall. Jag fick på mig kläder i alla fall och gjorde nedvarvningen med Amber. Vi gjorde riktigt bra sammanlagt på 3000 m men jag hade velat göra bättre ifrån mig faktiskt. Här är resultat från tävlingen: http://www.directathletics.com/results/track/10616.html Vi tjejer kom tre totalt av fyra lag vilket ändå inte är så dåligt med ett sådant lite lag på nio tjejer. Vi kom inte ifrån Bakersfield förens halv åtta efter att vi väl ätit. Sedan väntade ytterligare tre timmar innan vi skulle vara framme i Santa Barbara igen. Hemresan var ganska skön ändå. Man kunde sova typ hela vägen även om det är en konst att kunna sova på bussar och flygplan och likande men det är väldigt bra att kunna göra. Jag gillar däremot bara sitta i mörkret och åka igenom öde landskap som det faktiskt är mellan Bakersfield och LA.

Vi kom inte tillbaka förens halv elva så vi sa att vi hoppade över vår sleep-over med tjejerna och flyttar den till en annan helg. Det blev senare än tänkt och alla var riktigt trött. Ja så sammanlagt åkte jag buss sju timmar, satt och vänta på att få springa i fyra och en halv timma och sedan värmde upp en timma och sprang ett lopp på 11:46. Det var däremot ändå en ganska bra dag men jag var trött när jag kom hem. Väl hemma möttes jag av Emily och Leigh och vi satt sedan och försökte reda ut Emilys high school drama men vi kom inte fram till mycket utan åt mest Mikes födelsedags kaka/tårta för att han aldrig hörde av sig i förrgår och lät oss gratta honom.

Inga kommentarer: