måndag 2 mars 2009

2 mars - Jag strejkar, jag tänkte inte köpa något med en dollar på 9,25 SEK

$ 1 = 9,25 SEK


Ja det är sant dollarn ligger nu på 9,25 och jag måste föra över mer pengar men jag vill inte. Så nu levar jag snålt och hoppas dollarn går ner i veckan. Det är ju ett rån. Ganska typiskt att vi då fick förseningsavgift på vårt internet räkning bara för att vi aldrig fick den första räkningen. Okej vi ringde aldrig och kollade var den var men ändå. Så den blev dubblad och vi använder inte ens vårat internet längre för vår router är sönder så i stört sätt betalar vi denna månaden dubbelavgift för något vi inte ens använder. Känns ganska surt.

Idag har jag varit sjukt trött. Morgonen var en plåga rent ut sagt och jag och Emily låg kvar i våra sängar så länge vi kunde innan vi bara var tvungna att gå upp. Business lektionen var helt okej ändå. Sedan gick jag hem och pluggade till mitt prov på onsdag. På ekonomin gick vi igenom det sista inför provet vilket var bra. Det är bara så mycket siffror vi ska memorera den här gången. Hur stor del av GDP som mamma olika små delar består av, som importen av bilar till USA. Massa grupper och under grupper vi ska veta exakta procentsatser på och sedan även deras utveckling över tid i stor utsträckning. Så imorgon blir det råplugga in allt jag inte fått in än. Sedan skyndade jag mig hem för att slänga i mig lite äckliga nudlar och sedan skynda iväg och träffa Sofia och gå igenom våra stipendieansökningar.

Träningen idag var så sjukt jobbigt. Ärligt talat trodde jag för i stort sätt första gången den här terminen att jag skulle stupa och inte klara det men jag klarade det. Det var 15 min, 3*800, 3*600, 3*400 och 15 min till. Intervallerna på bana var i ett riktigt högt tempo som vi i vanliga fall bara gör våra 400 m i. Jag var helt slut och hade till och med svårt att orka ta mig hem efteråt. Det var inte det att bene värkte så mycket utan mer att det inte fanns någon som helst energi i min kropp kvar alls. Jag kom däremot hem och fick i mig lite mat och tillbaka i alla fall lite av min energi.

Sedan har jag suttit hela kvällen med min stipendieansökan som var sista dagen idag på. Jag fick både hjälp av Sofia och pappa. Tack! Det är en nyttig sak att göra faktiskt för man inser själv vad man vill och vilka styrkor man har och liknande. Jag ska försöka utnyttja stipendier mer faktiskt för är så himla bra och få. Eller skaffa mig en stenrik man som kan betala tills jag själv har fått ett riktigt bra jobb och en karriär. Skämt och sido, men pengar är ganska viktigt i våra liv idag, hur mycket man än vill att det inte ska vara så men pengar gör saker lättare även om det inte är en garanti till ett lyckligt liv. Vi får se i maj om jag får något stipendie för att fortsätta plugga här även nästa år. Jag har ju inte bestämt mig för om jag vill stanna helt hundra än för det kostar men att söka är alltid bra och om jag får ett är chansen större.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan! Av en slump ramla jag in på din blogg. Jag funderar över att plugga i Santa Barbara till hösten 09. Har tusentals frågor jag skulle vilja ställa, om du har lust att ta dig tid, så kan du väl maila mig på alexandrajohansson15@hotmail.com hade varit kul att höra lite erfarenheter från en svensk tjej ! Ha d bra! mvh Alexandra