fredag 2 januari 2009

3 januari - En fullspäckad dag - Hollywood-skylten, underbara Santa Monica och IKEA

Idag skulle vi avklara resten av det vi ville hinna med i Los Angeles för imorgon bär det av mot Santa Barbara igen.


Första stoppen blev Hollywood skylten för man kan ju inte ha varit i Los Angeles och speciellt inte i Hollywood om man inte sett och fått några bra kort på skylten. Så vi hoppade in i bilen och körde upp mot Hollywood Hills där skylten finns. Det var föresten ett annat område man hade kunnat tänka sig att bo i här i LA. Det är så bra att jag har haft familjen hr nu med en bil. Det hade man inte kunnat annars. Bilen är nyckel till om man vill se något i det här landet vilket är lite tråkigt men faktiskt sant. Skylten var bara ett ammat exempel på det. När vi väl kommit dit upp trodde vi inte riktigt vi var rätt men det var vi för där stod en del turister och fotade och vi anslöt oss till tursitskaran och gjorde likadant. Det tog däremot inte så lång tid för det är ju mer bara något man ser på och tar lite kort på och sedan åker därifrån.

Vädret var bättre idag så vi begav oss på motorvägen ut till Santa Monica. Vad jag näta ångra att man inte spenderade sitt år på college där istället för Santa Barbara. Santa Barbara är fruktansvärt vackert men Santa Monica, det finns inga ord. Vi gick på shoppinggatan vilket faktiskt var så bra som det sägs, Los Angeles bästa shoppingstråk. Jag kan bara hålla med. Det var ganska likt State Street men ändå mysigare och bättre affärer på en helt bilfri gata. Vi åt också brunch på en söt liten restaurang/kafé på gatan. Sedan begav vi oss ner till den berömda piren i Santa Monica med ett tivoli på. Santa Barbara har också en pir men den här överträffade faktiskt Santa Barbaras. Solen höll precis på att gå ner så det var massa folk som hade samlats på stranden och piren för att se den. Det var väldigt vackert och mysigt. Jag förälskade mig verkligen i Santa Monica, vilket ställe. De andra var också väldigt imponerade av SM och vi hade kunnat spendera mer än en halvdag där kan jag lova. Santa Monica hade allt som Santa Barbara har fast lite bättre på allt. Lite bättre shopping, fik, pir, strand, nära till storstad m.m. En uppgradering kan man nästan säga. Jag ska då ta med mig någon dit någon gång under våren för jag gillade verkligen Santa Monica. Helt klart värt ett besök när man är i LA.

Santa Monica
När solen väl gått ner och det började kyla på fort gick vi till bilen för att åka mot Burbank. Vad ligger inte i Burbank om inte en del av Sverige? Jo IKEA. Det såg precis likadant ut som i Sverige och alla namn var samma, även de med åäö. Det kändes som jag var på IKEA i Kållered hemma i Sverige. Dessutom har dom ju mat på IKEA så vi åt svensk mat. Jag åt köttbullar med potatismos, hur gott som helst. Jag skulle shoppa saker till min nya lägenhet här och jag fick köpt jätte många bra saker. En sängram (till sängen som redan finns där men som består av två madrasser på golvet), en byrå, lådor, lite svensk mat, skålar, skrivbordlampa, galgar m.m. och min nya vän! Vilmer! Det är en röd med rosa pickig flodhäst. Mamma tyckte jag kanske behöver någon att krama om när dom sedan åker hem igen. Han är jätte söt och mysig! Han får även hålla mig sällskap under min första vecka i lägenheten som jag är själv.

Mycket nöjd åkte vi sedan tillbaka till Hollywood och vårat hotell med bilen full av grejer. Imorgon är i stort sätt resan slut, då väntar Santa Barbara igen. På något sätt ska det bli skönt att komma till ett ställe och inte behöva vara på resande fot hela tiden med en resväska. Å andra sidan hade jag kunnat resa vidare hur länge som helst för det finns så mycket att se i Kalifornien även om vi har sett mycket så finns det så mycket mer. Ska även bli tråkigt att familjen snart åker hem. Jag har verkligen haft det hur bra som helst med dom här.

För att summera veckorna. San Francisco var nog den stad jag gillade mest. En riktig storstad men ändå med spårvagnar och lite europeisk. Dr fanns så mycket att upptäcka och även om vädret inte var det bästa när vi var där så var det en underbar stad. Jag skulle gärna åka tillbaka. Las Vegas var jag faktiskt positivt överraskad över och skulle jag vilja åka tillbaka till men inte förens jag är 21 dock. Los Angeles är väldigt stor och ibland för stort. Jag gillar staden men den är nästan för stor för min smak. Däremot höjde Santa Monica hela Los Angeles för det var verkligen en jätte fin del av staden. Dessutom har jag fått distans till Santa Barbara och blivit påmind och vilken vacker stad det är. En underbar resa helt enkelt!

Inga kommentarer: