torsdag 2 oktober 2008

3 oktober - En dag i Bakersfield

Imorse gick jag upp ganska tidigt för att ladda upp inför dagen. Vid tio gick jag upp till skolan. Där var bara än så länge Jenn och vi insåg att vi inte hade fått våra kläder och väskor i skåpen. Så vi var tvungna att gå dit och fixa det men då fick vi fortfarande don röda linnena för coach hade inte sagt till dom att vi skulle ha dom vita. Sedan var det vissa som inte hade blivit bekräftade att dom fick tävla och massa strul. Till slut kom coach upp dit och fixade till allt. Därför kom vi iväg lite senare än planerat men till slut åkt vi iväg i bussen mot Bakersfield. Det var en lång resa som var sagt skulle ta tre timmar men som tog närmare fyra timmar. Vägarna var väldigt dåliga, det är de i övrigt här annars också, så det var jobbigt att skumpa runt där i fyra timmar. Det är väldigt långt ifrån Autobahn eller motorvägarna i Sverige. Därför måste man hålla en lägre hastighet här typ. Vägen dit bort var lite som att åka i Alperna fast mindre men det var en motorväg som ringlade sig mellan höga berg. På vissa ställen riktigt vackert. Jag fick gjort en del plugg på vägen medans många andra sov. Annars åt vi lite bagels och bananer och drack vatten. Det är sjukt egentligen vilka ingrodda rutiner man har innanmatch eller ett lopp. Det jag gjorde innan handbollsmatcherna hemma i Sverige hänger även med här. Måste äta två timmar innan och göra si och så. När vi väl kom fram till Bakersfield åkte vi igenom stan. På andra sidan var det som en öken med oljegrejer över hela landskapet. Det såg verkligen ökenaktigt ut. Har inte sett något liknade förut, eller kanske i Turkiet när vi var där men jag vet inte. Vi hade fått reda på att vi skulle springa en bana runt massa fotbollsplaner så alla kollade och försöka se något gräs vilket inte gick så bra. Vi åkte ner i dalen och efter mycket om och men hittade vi fram. Eftersom vi kom iväg sent och resan tog längre tid än planerat och sedan eftersom vi inte hittade rätt i först var klockan redan kvart över två när vi kom fram. Vi skulle springa klockan tre och vi värmer annars upp i ungefär en timma innan ett lopp så det blev bråttom. Denna gång gick banan inte i varv utan var bara en runda så vi hann inte inspektera bana innan. Hela uppvärmningen blev lite halvdan. Jag var jätte nervös innan loppet både på grund av att jag hade höga förväntningar på att göra en bra tid och på att uppvärmningen inte alls blev som vi hade tänkt. Däremot kände benen väldigt fräscha vilket var jätte skönt.

Idag var alla tjejerna med vilket var kul så vi var nio tjejer på startlinjen klockan tre. Det var närmare 300 deltagare i det här loppet och banan var väldigt bred till en början så vi hade blivit tillsagda att trycka på i början så vi kom ut bra innan banan blev mindre. Startskottet gick och vi sprang de första 700 meterna över en massa gräsfotbollsplaner. Jag kände jag kom ut ganska bra men blev lite nervös när fyra av våra tjejer gick ut väldigt tufft i början och jag kom en bit bakom men jag ville inte springa för hårt i början heller. Efter gräsplanerna gick vi ut på en gångbana som gick lite uppför. Jag kände att jag kunde trycka på här och gick förbi många som hade öppnat alldeles för snabbt och kom upp i rygg på Amber. Jag hängde på henne ett tag men när det började gå uppför mera tryckte jag på mera och förbi. Det var jobbigt när man inte visst hur banan gick eller vad som skulle komma härnäst eftersom vi inte hann se banan innan. Det kändes ändå bra och jag tryckte på mera. Första milen (1,6 km) gick på sju minuter oh jag visst att jag skulle öppnat hårdare om jag ville ha en bra tid. Därefter ökade jag tempot och vi gick in i på ett sandparti och jag kom upp med Ivana och sprang med henne en bra bit. Sandpartiet var mycket längre än vad vi trodde och sög ganska bra i benen. Dessutom var det från början väldigt svårt att andas här borta eftersom det är typ ökenlandskap en bit in i landet. Luften är jätte torr och det är jätte svårt att andas. Sanden gjorde det ännu svårare. Sedangick jag förbi Ivana efter andra milen. Sedan kom jag upp i rygg på Jenn och gick förbi även henne. Jag blev inte omsprungen en enda gång under loppet utan sprang bara förbi andra vilket är ett tecken på att jag kanske öppnade för långsamt. Sista milen var jobbig men till slut kom vi ut på gräset igen och det var sista biten kvar. Jag var jätte trött och väldigt torr i halsen och hade svårt att andas men jag tryckte på. Upploppet var väldigt långt, 400 meter ungefär. En tjej sprang om mig på de sista hundra men tre meter innan mållinjen passerade jag henne igen vilket kändes väldigt skönt. Tiden blev 23:07 sju sekunder ifrån mitt säsongsmål. Väldigt nära men ändå inte under 23 minuter vilket var lite segt. Jag var ändå nöjd med loppet eftersom PR med två minuter och kom in som våran andra tjej av nio. Bara Paiges var före men hon är lite i en klass för sig. Mitt resultat gjorde mig på bra humör hela dagen. Många tyckte det var ett jobbigt lopp pga. luften som vi inte är vana vid. Här är luftfuktigheten så mycket högre än i Bakersfield. Alla tjejerna PR vilket var kul. Det var ändå skönt att göra loppet där borta för om vi går vidare till So Cal Championship går det i Bakersfield men då måste vi vara bland de sju bästa i vår region, och just nu är vi åtta trodde coach så vi får hoppas. Jag hade jätte gärna velat göra det här loppet igen. Tyvärr beror det ju på alla i laget om vi går vidare eller ej och inte bara på en själv efter det faktiskt är en lagsport. Sedan var det killarnas tur. Dom gjorde helt okej men två av våra bästa har varit sjuka i veckan så de gjorde deras resultat sämre som helhet.

Sedan var vi jätte hungriga så vi satt oss på bussen vid halv sex på väg till ett matställe i Bakersfield centrum. Jag, Ivana, Cris, Nick och Hillary gick till Panda Express och åt kinamat. Sedan fick vi skynda oss tillbaka till bussen och så började resan tillbaka mot Santa Barbara. Det blev snart mörkt och alla somnade typ. Jag sov första biten mensen hade jag svårt att sova men det är ändå skönt att bara sitta där i mörkret och titta ut och tänka. Fast ibland tänker man för bra i mörkret på väg. Lyssnade på min mp3 och kom fram till låtar som jag har så mycket minnen ifrån från den bästa tiden där hemma. Då saknade jag det en del. Klockan tio var vi väl hemma i Santa Barbara. Alla var jätte trötta och vi gick upp för att lämna av våra grejer. Sedangick jag hemåt i mörkret i mina träningskläder. Jag visst att det skulle vara tjejkväll hos oss och det var synd för jag skulle varit med men jag kom ju hem så sent. När jag kom hem på gatan var det mer än en tjejkväll där. Killarna som hade sin killkväll hade kommit bort och det var mycket folk där. Jag kände mig så partysnygg där. Men alla var nästan utanför vid det laget och skulle dra vidare i taxibilarna till IV. Jag ville verkligen ha varit med under kvällen. Sedan var alla så sega så Vicky och AC tyckte jag skulle med så jag slängde på mig en klänning och skulle dra med. Sedan blev de så mycket krångel med alla taxibilarna och var alla skulle. Vissa skulle till IV andra gå ut i Downtown. Jag bestämde mig sen ändå för att hoppa över det och stanna hemma. Jag vill också vara 21 så jag kan gå ut! Jag saknar det! Sedan gick jag i alla fall och la mig ganska snart därefter för jag var egentligen jätte trött.

Inga kommentarer: