lördag 11 oktober 2008

11 oktober - En och en halv mil med både med och motvindar av Santa Ana vindarna

Som jag sa igår kväll att det hade börjat blåsa hemskt mycket när vi klev av bussen. Vindarna var kvar även när jag vaknade imorse och det var nästa kallt när man öppnade fönstret. Okej i Sverige hade vi räknat de 19 graderna som varmt men nu är inte detta Sverige. Solen sken i alla fall så det var ju som vanligt. Coach talade om för mig och Chris om vindarna som kom in över Santa Barbara igår att det var ganska vanligt så här års. Vindarna kallas Santa Ana vindarna och är kraftiga och väldigt torra vindar som kommer in över Kalifornien under hösten, vintern och våren. Eftersom vindarna är så torra skapas ofta eldsvådor av dom, det är dom eldsvådorna man oftast får höra om som inträffar här borta några gånger om året. Förra året var det en jätte stor skogsbrand i Kalifornien, om ni kommer ihåg, och den orsakades av just Santa Ana vindarna. Under vintern inträffar inte eldsvådorna lika ofta pågrund av att det regnar mer då men under våren och hösten är det ganska vanligt. Han sa till oss att vi idag säkerligen skulle kunna läsa om någon eldsvåda uppe i skogarna i bergen. Jag har inte kollat så jag vet inte men han har bott här i stort sätt hela sitt liv och vet vad han talar om. Det är kul att få veta om sådan här saker av folk som verkligen bor här, det är jätte intressant.

Morgon fördrev jag med att prata med min kära lillebror på msn, med Sofia och andra på facebook och satt och funderade på hur mycket jag hade att göra i veckan som kommer och hur jag ska hinna med allt. Sedan började jag skriva en lista på allt jag behövde göra, vilket blev ganska lång. Fram dit var det väl bra men sedan, gjorde jag något åt allt jag insåg att jag var tvungen att göra i helgen och veckan som kommer? Nej, jag bara konstaterade hur mycket det var och att det blir jobbigt att hinna med men visst inte var jag skulle börja så jag började helt enkelt ingenstans allt. Någon timme senare tog jag ändå tag i mitt liv och satte på mig löparkläderna för att avklara långpasset för dagen på 75 minuter. Eftersom, det blåste så mycket var det ganska jobbigt speciellt om man fick motvind. Därför bestämde jag mig för att springa State Street upp och inte utefter havet för där blåser det så mycket. Löpningen gick faktiskt riktigt bra. Skönt att faktiskt få springa helt för sig själv för en gång skull. Jag hade ett bra tempo och jag tror det var precis vad jag behövde idag. Efter 75 minuter hade jag inte blivit bortblåst eller nerblåst av något palmblad som låg över hela gatorna. Jag sprang allt som allt ungefär lite mer än en och en halv mil. Jag gillar långpassen för då gr bara benen till slut av sig själv och det är en sådan skön känsla.

Väl hemma igen stretchade jag och duschade. Sedan blev det lite snabb fixad mat bestående av kyckling och tomat och gurka och en morot mer orkade jag inte fixa. Killarna skulle på fest ikväll ute i IV men jag kände inte jag pallade det. Var inte riktigt på humör för det dessutom var det kallt idag och jag ville hellre sitta inne och ta en kopp te och se på TV och bara ha det bra. Jag skulle däremot träffa Sofia ikväll, ta en fika på State men bussarna är dom sämsta så det gick inte riktigt få ihop men jag kanske ska träffa henne imorgon istället om jag hinner. Så ikväll har bara jag och Wiker varit hemma här i lägenheten och bara haft lugnt och skönt. Det hade ju inte varit helt fel med en riktig filmkväll och svenskt godis ikväll men jag fick klara mig utan det. Det är sådana här lördags kvällar jag saknar svenskt godis! Det är konstigt för när man är i Sverige man bara tar sådant för givet och när man kommer hit inser man vad man verkligen gillar med Sverige och saknar. Det är däremot inte bara svenskt godis kan jag väl säga.
Jag saknar...

Imorgon ska jag verkligen ta tag i allt jag borde göra, för i veckan börjar jag en till kurs och kommer ha mycket plugg och träning. Sen nästa helg kommer endast gå åt till Santa Barbara Inventional, vårt hemma lopp. Vi ska hjälpa till massa och springa det så klart så det bli inte mycket annat. Sedan ska vi ha barbeque-kväll med laget också. Blir nog en bra helg men med massa mid-terms nästa måndag behövs det göras mycket plugg redan denna vecka. Jag tror också att jag har mid-terms i ekonomi på torsdag. Jag måste kolla upp allt sådant. Mycket är det i alla fall och jag måste börja bena ur det imorgon.

Inga kommentarer: