fredag 21 november 2008

22 november - Så typiskt amerikanskt

Idag började dagen med att jag pratade med mamma och pappa där hemma. Sedan hände inte något särkskilt under dagen faktiskt, konstigt nog jag som alltid är så upptagen. Jag var i alla fall ute och sprang och lagade lite mat inför resten av helgen.


When you can live forever, what do you live for?


Dagens höjdpunkt var ändå att jag skulle gå på bio med Sofia. Vi hade bestäm att vi skulle se Twilight, en film som skulle handla om vampyrer och kärlek, hur nu det skulle gå ihop. Den hade fått jätte bra recensioner men jag var lite tveksam till mo det faktiskt skulle vara en bra film. Kombinationen vampyr och skräckfilm och kärlek kändes ganska svårt att lyckas med. Jag tog cykeln ner till State Street eftersom bussarna slutar gå så tidigt att jag skulle få gå hem om jag tog bussen dit. Väl där mötte jag Sofia vid Transit center. Det finns tre biografer och några teatrar på State och Sofia hade kollat upp på vilken biograf och vilken tid var Twilight skulle gå. Första biografen var det då inte på och jag hade för mig att det låg en högra upp så vi började gå uppåt. När vi väl gått hela vägen insåg vi att det inte var en biograf utan en teater. Därmed måste den biografen vi skulle gå på ligga nedanför den första biografen vi gick förbi. Vi fortsatte därför nerför hela State igen och lite till och till slut hittade vi dit. Tyvärr blev det ingen fika som var planerat men vi hann i alla fall i tid till bion. Et var mitt första biobesök här i USA. Biobiljetterna är lite billigare än i Sverige men det kompenserar dom upp med dom enormt dyra priserna på snacks och dricka där inne. Dessutom får man inte ta med sig något utifrån, som godis, dricka och liknande. Helt sjukt att man får göra så. Dessutom är inte biljetterna numrerade utan man får ta en plats när man väl är där. Annars är det ganska likt dom svenska biograferna. Jag som sagt trodde inte man kunde lyckas med en film med dom kombinationerna men tydligen kan man det. Jag förstår varför folk har gett den så bra kritik för det var en riktigt bra film. Coolt filmad var den också. Bra skådespelare och snygga scener. En söt kärlekshitsoria också. Helt klart en film att rekommendera! Jag ska inte tala om handlingen för det är ju bara tråkigt för andra som vill se den. Efter bion skulle jag ta mig hem på min cykel och Sofia fick ta taxi eftersom bussarna slutat gå för länge sen, klockan halv 11 och hon bor en bra bit längre bort än jag. Tack för en bra kväll Sofia!

Nr jag skulle cykla hem tittade jag över på Ralphs (stor mataffärskedja i USA) som ligger mitt emot. Det var tänt och folk som röde sig där inne. Jag cyklade dit och såg att dom har öppet dygnet runt ju. Eftersom jag hade planer på att storhandla imorgon på Ralphs insåg jag att det var väl lika bra att göra det nu när man ändå var där. Så jag gick och storhandlade på Ralphs klockan elva en lördag kväll. Sådant händer ju bara i USA, så typiskt amerikanskt att ha öppet dygnet runt. Jag vet ingen mataffär som har öppet dygnet runt i Sverige förutom typ 7eleven men nu snackar vi Maxi-storlek. Men det var riktigt skönt att gå där och handla så sent en lördag kväll. Inget folk, inga köer, lugn musik och man kunde gå där i sin egna lilla värld och handla det man behövde i lugn och ro. Efter en halvfylld kundvagn insåg jag att jag aldrig skulle få hem allting om jag handlade mer så jag fick gå och betala. Jag kände mig ganska dum när jag cyklade hem med väskan full av mat och en påse på var sin sida om styret klockan halv tolv en lördag kväll. Det gick men det var inte jätte lätt. Väl hemma vid tolv igen hade jag fått handlat massa mat, sett en bra film och var nöjd och glad. Nu har jag även tryggt i mig en Berry Pie som jag unnade mig och druckit ett jätte äckligt te som jag köpte. Nu ska jag däremot gå och sova för det kan vara dags nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej :) Hittade nyss till din blogg och den är jättebra. Kommer definitivt att följa den! Jag går i trean på gymnasiet och funderar på att åka till USA och plugga.
Jag har lite frågor till dig och skulle vara väldigt tacksam om jag fick svar.

1. Vad hade du för betyg i engelska (A, B och ev. C) när du gick ut gymnasiet?
2. Var det svårt/krångligt att söka till SBCC och fixa allt runtomkring det (boende, visum etc)?
3. Hur mycket kostar/de det för dig att plugga i USA?

Mvh Anna
anno_03@hotmail.com

Sarah sa...

Kul att höra jag mailar dig med svar på dina frågor.