torsdag 13 november 2008

14 november - Det är inte över förens allt faktiskt är över

Jag vaknade ganska tidigt och kände att jag var helt slut. Hela kvällen hade tagit mycket energi och hela veckan också för den delen. Vi fortsatte följa nyheterna på TV och jag fick många meddelanden från Sverige som undrade vad som hände och om allt var bra. Elden hade inte spridit sig så mycket under natten gång och nu på var det mer bara varmt och man såg hur röken låg över hela Santa Barbara. Vi skulle använda så lite vatten som möjligt och helst inte vara ute. Jag kände hur hela min hjärna höll på att dö av syrebrist i lägenheten och ute var det så varmt. Jag hade sån huvudvärk och mådde mest dåligt. Jag gjorde inte mycket under dagen mest följde nyheterna och pratade med folk från Sverige och liknande. Jag pratade med pappa på Skype för att tala om situationen och att jag mådde bra.


Även om branden kändes ganska kontrollerad just nu var det inte över. Det hade kommit brandstyrkor från hela California för att hjälpa till. Det blåste däremot nästan ingenting idag vilket var jätte bra. Varmt var det däremot. Det hela skulle nog gå ganska bra bara det inte började blåsa för det skulle förvärra situationen. Uppdaterade siffror från branden: +100 hus, 9 byggnader och 1800 acres hade brunnit ner, 5500 evakuerade från området och 20 skadade och en död. Man hörde hela dagen hur helikoptrar och plan cirkulerade och släppte vatten för att släcka branden.

Hela dagen var bara seg och jag sov någon timma. Sedan vaknade jag av mina underbara grannars bas. Dom spelar så hög musik dygnet runt och jag har det värst som ligger vägg i vägg med deras lägenhet. Ibland bara jag hatar dom men dom är bra grannar i övrigt. Hela brandgrejen kändes inte lika stor längre även om det hela inte var över. Sedan åt och duschade jag och kvällen gick mot Chapala St. Det hela var helt okej men vid elva gick jag faktiskt hemåt. Vissa hade redan gått då och andra var kvar men jag kände inte att det var någon mening med att vara kvar. Jag var ganska trött och det var bättre att spara den energin till något annat. Vi hade ändå varit där vid sju så det kändes mer som att vi hade varit där till ett två men skönt att klockan faktiskt bara var elva.

Inga kommentarer: