söndag 21 september 2008

21 september - Söndagsångest finns även på en plats som denna och likaså hemlängtan

Jag hade ställt klockan på nio imorse så att jag skulle få gjort allt jag var tvungen att göra. Nu är klockan kvart över tolv och jag har ändå inte gjort allt men jag orkar inte mer. Det som stod på listan idag var plugga, plugga, plugga, laga mat, handla, tvätta, städa lite och andra söndagssaker. Jag pluggade bokföring typ hela dagen, i alla fall i sex timmar, den läxan var sjuk. Vi har alltid jätte mycket läxor i det ämnet men den här gången var det helt sjukt mycket. Jag tror jag fick ihop 22 (!) handskrivan A4-sidor och jag försökte verkligen göra det absolut viktigaste bara. Det var så sjukt mycket uppgifter vi ska lämna in imorgon. Det som är ändå mer sjukt är att vi faktiskt ska ha prov i det ämnet på onsdag. Då tycker man ju att läxan sista lektionen innan inte borde vara så stor så man kan öva till provet men nej så var det inte. Så det har i stort sätt tagit all min tid idag. Jag fick en maskin tvättad i alla fall men resten av min gigantiska tvätthög får vara kvar tills senare i veckan som kommer. Jag får helt enkelt använda dom kläderna som hänger kvar, dvs. de fulaste man har men så är det. Jag har ganska mycket kläder här så jag har egentligen så jag klarar mig utan att tvätta denna veckan. Matlagningen och handlingen blev väldigt utdragen idag och vid 7 var jag jätte hungrig och grinig och ville bara vara hemma där mamma ropar på en nerifrån köket att maten är klar. Jag bestämde mig för att ändå laga mat och handla idag för imorgon har jag smockat med lektioner och hinner aldrig varken handla eller laga mat. Så jag tog cykeln till Santa Cruz och handla riven ost och bananer. Egentligen skulle jag ha matlagningsgrädde eller ostsås eller något likande också men jag vet inte om sånt existerar här, om det gör det hittade inte jag det i alla fall. Sedan blev det pasta med broccoli och lite sånt med skinka i ugnen med ost på. Det var inte lika gott som hemma men jag var så hungrig så det dög gott och väl. Sedan blev det mat över så jag kan ha senare i veckan också vilket är bra. Efter det var jag sjukt trött så jag hamna framför datorn och såg på Beverly Hills 90210 och Privileged på CW. Jag läskar alla dom här serierna och det är grymt att man kan se dom på datorn sen om man missa dom. Så jag spenderade väl en och en halvtimma framför det. Det är så skönt att bara försvinna bort från verkligheten en stund och leva livet i serien. Dessutom verkar ju deras liv så otroligt mycket mer intressant än ens eget. Nu har jag precis bäddat rent här i sängen och duschat så det känns fräscht. Jag damsög vårt rum också från all sand och skit.

Egentligen är jag sjukt trött och borde sovit för flera timmar sen men jag vill inte att det ska bli måndag. Söndagsångest, säg något jag är bättre på än att ha söndagsångest?! Ni som känner mig vet hur bra jag är på det och det existerar faktiskt på andra sidan Atlanten också. Så jag har allmänt haft en ganska dålig dag måste jag erkänna. Man börjar komma till den gränsen när allt inte är nytt och spännande längre utan börjar bli vardag. När det går upp och ner och man behöver någon nära ibland. Många jag har pratat med börjar vid det här laget känna att dom längtar hem lite och folk börjar prata mer och mer om vad dom faktiskt saknar i Sverige, tro det eller ej. Vissa pratar om vad dom ska göra när dom kommer hem till Sverige över jullovet och liknade. Vissa börjar bli trötta på att veckorna ser likadana ut och IV är inte lika spännande som det var dom första helgerna. Två månader har gått och det börjar märkas på alla här. Jag saknar faktiskt en hel del Sverige och det jag saknar mest är mina nära och kära. Dom som alltid förstår mig. Dom som du inte alltid behöver ha ett leende på läpparna med och vara jätte framåt och jätte på allt. Jag tror att det kan vara jobbigare om man har personer där hemma som man verkligen står nära än om man inte hade haft det. Även om jag vet att mina dom är kvar där hemma så vill jag ha dom här ibland när jag känner att allt inte är toppen. Livet är tyvärr inte en dans på rosor oavsett var man än befinner sig. Nu har jag mycket med allt och då är det extra jobbigt då vill jag bara vara liten och bli ompysslad av mamma och sitta i telefon med någon som förstår mig och som kan komma förbi om det skulle behövas. Men istället får man gå och handla sin mat, laga den, städa, tvätta, plugga och le och hålla humöret uppe.

Saker jag saknar hemma från Sverige:
Min familj, mina vänner, mammas mat, svenskt godis, mitt stora rum och hus, diskmaskin, att bo hemma och slipa göra allt själv, att ha alla nära, kunna gå ut och festa och dansa, tryggheten mm.



Sov gott! Dagen imorgon blir tuff men jag ska klara det.
Jag älskar er där hemma och ni vet vilka ni är.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag saknar iaf inte Sverige! Är redan orolig för hur skumt det kommer kännas att komma hem till jul...
Bra att du kämpar på med allt! Du verkar ha sjuka läxor ju... Jag känner mig plötsligt lat haha :P