fredag 19 september 2008

20 september - My second race - San Luis Obispo

Idag blev det tidig uppgång. Jag var uppe på skolan lite efter halv nio för att byta om och sedan gick jag ner med dom andra tjejerna till parkeringen. Där stod coach med bagels och bananer och vatten så vi fick plocka på oss inför resan. Det var två timmar norrut på highway mot San Fransisco som gällde för att ta oss till San Luis Obispo. Denna gång åkte vi i två minibussar eftersom vi var många fler den här gången som skulle tävla. Det var en rolig resa och det är just såna här saker som är det roliga med lagsporter. Cross Country är faktiskt en lagsport också för er som inte visst det. Man tävlar i lag mot varandra och så räknar man ihop placeringspoängen på de fem första i varje lag och plussar ihop det. Det laget som får minst poäng vinner tävlingen. Dessutom är det ju individuellt på samma gång. Som förra tävlingen hade vi bara tre tjejer med så därför tävlade vi bara individuellt den gång. Denna gång hade vi däremot fem tjejer med så det var kul.

Väl framme i San Luis Obispo var det banövergång och sedan uppvärmning som gällde. Tjejerna starta som vanligt sitt lopp först. Banan var väldigt kuperad men inte lika mycket som den i Ventura. Det var mest sand och barmark som vi skulle springa på. Uppvärmningen kändes bra och jag såg framemot loppet.

Loppet gick bra även om jag ångrar att jag inte pressa mig mera för jag hade så mycket energi kvar efteråt som jag borde gjort av med. Jag återhämtade mig så himla fort. Men jag nådde dom två målen jag hade med loppet, springa kontrollerat och springa fortare än förra loppet. Jag började inte alls lika fort den här gången och sprang mycket mer på min nivå och fick då inte lika mycket mjölksyra i benen utan höll det precis under den nivån. Vilket var bra? Jag kontrollerade det hela mycket bättre så jag är jätte stolt över att jag klara det. Det kändes bättre att jag sprang kontrollerat än att jag sprang hysteriskt och lite fortare. När jag hade 100 meter kvar stod klockan på 24:30 och du spurta jag sista biten för jag ville verkligen, verkligen komma under 25 minuter. Och det klarade jag. 24:55 blev min sluttid. Två och en halv minuter bättre än sista. Den här banan var tuff men lättare än den förra och jag hade gått in med inställningen att det skulle vara som sist så det var bara en positiv överraskning. Paige kom 8a i loppet på typ 21 minuter och Ivana sprang på 24 minuter. Det som stor mig är att jag vet att jag hade klarat att springa med Ivana men jag släppte henne för tidigt. Även om jag hade kunnat ge mer så är det en förbättring i rätt riktning. Nästa, nästa helg är det Bakersfield som gäller och då ska jag vara ännu bättre kan jag lova. Den här tävlingen var så mycket roligare än sist vilket var kul.

Det som var lite jobbigt under tävlingen var att både Paiges och Hillarys familj var där för att kolla. Då kände jag hur jag längtade efter min. Dom tog för övrigt massa kul kort som jag förhoppningsvis kan få senare.

Sedan var det två timmar bilväg hemåt mot Santa Barbara igen. Vi stannade i centrumet här borta innan och åt burritos. Folk undrar om Sverige typ är Mars när jag säger att vi knappt har burritos här. I USA äter Alla burritos. Det är jätte gott och borde faktiskt finnas mer av i Sverige. Att det är så vanligt här kan ju också bero på att vi är så nära Mexiko som burritos faktiskt kommer ifrån. Det är typ stora tacobröd med massa olika goda saker i . Jag gillar kyckling-burritos med goacemole och massa sallad oh grejer i. Jätte gott. Sedan på vägen hem sov vi den mesta av tiden. Hur skönt som helst. Jag gillar verkligen att åka bil långt och bara sitta där och sova lite ibland. Sedan var vi väl framme i Santa Barbara igen vid halv sex. Då gick jag hemåt och duschade.

Planerna för kvällen var för min del väldigt öppna. Det ar inga planer alls med andra ord. Vicky, Ola och AC skulle komma hit och vi skulle först bara ha spelkväll eller något allihopa men det hela sluta med att vi drog till norskorna i lägenheten en bit bort bara. Dom andra drack men jag var inte riktigt sugen på det men jag hade kul ändå. Känner mig stolt har inte druckit på hela helgen. Sedan vid tolv blev det inte lika kul längre, vissa drog vidare och andra hem så jag bestämde mig för att dra hem jag med. Jag hade en hel del att göra på söndagen så det var lika bra att få sova så jag skulle orka gör allt.

Inga kommentarer: