onsdag 10 september 2008

10 september - Ingen sol eller något skrivbord men Ice-bath

Idag är första gången solen inte kom fram förens efter min träning, det vill säga vid fyra. Annars kan det vara lite mulet på morgon men det går över vid tolv men idag var det faktiskt mulet ända tills fyra. Dessutom blåste det lite kallar idag. En ny erfarenhet här i California. Men något regn har jag inte sett sen jag satt på planet över Atlanten för mer än fem veckor sedan.

Idag hade jag lektion som vanligt i bokföring och det var inget mer med det. Sedan hade jag träning idag och jag sprang i mina nya skor för första gången. Dom kändes mycket bättre än dom gamla och jag fick inga skavsår eller ont någonstans. Vi hörde hårt pass idag med tempo. Det var kul för kroppen kändes mycket bättre även om den var lite seg och stel och sedan är det roligare när man får ge mer. Så det var en bra träning. Jag trivs med laget också, jag gillar verkligen många av dom och vi börjar bli mer och mer som ett lag vilket är kul. Jag älskar lagkänslan och det är så kul att man kan ha det även om löpningen är ganska individuellt. Därefter gjorde jag mitt första Ice-bath någonsin. Ice-bath är typ en självklarhet här i USA känns det som alla gör det som tävlar och tränar på någon sånär nivå. Jag från Sverige fattade noll när alla prata om det och att vi var tvungna att göra det. Det går till så att man står i en tunna med iskallt vatten upp över hela benen i tio minuter. Det gör man tydligen av samma funktion som att få en kylpåse när man har en skada eller något. Man ska minska spänningarna och det onda i musklerna som har skapats under träningen. Då ska man tydligen få mindre träningsvärk och skaderisken ska minska. Därefter ligger man i fem minuter med benen upp mot väggen för att blodtillförseln i benen inte ska rusa ner utan gå långsamt. Det var väldigt kallt i vattnet men nu så här många timmar efteråt så känns det faktiskt bättre. Jag har varit väldigt stel i benen det senaste och speciellt efter ett tempo-pass som idag skulle jag varit väldigt stel men det är jag inte. Får se hur det känns på träningen imorgon också. Men det var en ny upplevelse och det är coolt om det funkar. Vi rekommenderas att göra det efter varje tufft träningspass dvs. två gånger i veckan och om man är skadad borde man göra det mer.

Idag skulle mitt skrivbord komma halv sex. Tror ni det kom? Nej! Hon dök aldrig upp med det och hon ringde eller maila inte. Hur dålig stil är inte det?! Så jag mailade henne nu ikväll och fråga varför hon inte kom så vi får se imorgon om hon svarar. Hade varit skönt att fixa ett skrivbord nu i helgen i alla fall. Jag behöver någonstans att lägga saker och sitta där jag kan stänga in mig. I kväll har jag varit ensam hemma i tre timmar för dom andra har kvällslektioner så det r lite skönt. Jag har pluggat inför mitt ekonomi-quiz imorgon och sett på Top-Model. Top-Model har uttagning för säsong 12 (!) i LA på lördag! Haha jag hade så gärna velat gå dit alltså hahaha men så insåg jag att man var tvungen att vara amerikansk medborgare så där sket sig det. Haha som om det är det enda jag inte har…

Nu ska jag plugga lite till och sen sova! Sedan är det snart helg, Jippo!

Inga kommentarer: