lördag 28 februari 2009

27 februari - WSC # 2 i Ventura

Fredag idag och andra West Conference tävlingen för säsongen. Det var Ventura som gällde idag vilket inte är långt alls så det tog knappt en timma dit vilket var skönt. Dessutom fick vi åka i tre vanar istället för bussen hade gått sönder men jag gillar bättre att åka i vanen. Det var varmt och soligt idag och med lite smådisiga moln bara så det var perfekt. Blåste inte jätte mycket heller vilket var bra. Idag skulle vi alla långdistans tjejerna springa 800 och 1500 m vilket är kul för då gör vi allt tillsammans. Första loppet var 1500 m och jag måste erkänna jag var riktigt nervös innan loppet för jag vill verkligen få en bra tid och placering. Jag har insett att när jag verkligen vill lyckas och har höga förväntningar på mig själv blir jag alltid så nervös. Uppvärmningen kändes bra och jag kände mig förhållandevis pigg i benen. Jag hade femte bästa tiden i loppet sedan innan och jag visste att jag kunde få en bra placering om allt skulle gå bra. Vi var ganska många som skulle springa 1500 så när startskottet gick var det så svårt att komma fram. Dessutom var jag rädd för att göra något jag inte fick göra, för jag hade inte riktigt koll på hur mycket man får knö sig fram och använda armarna. De andra tjejerna från West LA, Ventura och Hannkock däremot knödde verkligen. Jag kom lite fel i början men redan i första kurvan gick jag om på utsidan för att komma förbi vilket gick bra. Jag kände mig stark och det är en sådan skön känsla att höra någon verkligen flåsa bakom än och man riktigt hör hur trött hon är men man själv inte alls är lika trött och vet att man har mer att ge. Paige och tre andra tjejer gick upp och tryckte på tempot i loppet och jag la mig bakom en annan tjej i den andra gruppen. Jag gick sedan om jag kom sedan ikapp en av tjejerna där framme under sista varvet och jag kom nästan i kapp även den andra tjejen. Jag kom över mållinjen so trea med ett nått PR på 5:28. Det var riktigt kul faktiskt. Paige vann loppet och Ivana och Amber kom in på 5:36. Jag gillar verkligen 1500 det är en sådan kul distans. Inte så långt som 3 och 5K vilket är väldigt många varv på bana men ändå så pass långt att det inte bara är anaerobic pain hela loppet som 800 mer känns som.

Efter loppet var jag så hungrig men problemet var att 800 m började 45 minuter senare. Efter nedvarvning och lite stretching fick jag i mig något litet i alla fall för annars skulle jag aldrig orka springa ännu ett lopp. Vi hann knappt varva ner innan vi skulle värma upp igen så uppvärmningen kändes ganska konstig, mer som en nedvarvning. Jag var väldigt seg i benen och ska jag vara ärlig kände jag inte alls för att springa loppet men det är som sagt bara två varv. Två varv av ren smärta måste jag säga. 800 är så annorlunda för oss som tränar för att springa längre sträckor. Det är en helt annan typ av lopp och det gör mycket mer ont. Jag kom ut ganska dåligt och hamnade bakom. Första två hundra gick riktigt snabbt men tempot gick ner sen resten av loppet som sedan slutade som ett väldigt långsamt lopp över lag. Jag hade svårt att gå förbi och gick inte förbi förens i sista kurvan vilket var alldeles för sent. Jag har så svårt att avgöra hur mycket jag kan ge när jag springer 800 för jag vill verkligen inte gå in i väggen, det är en svår balansgång. Jag hann nästan i kapp Ivana och en annan tjej men kom in en halvsekund efter båda dom, lite surt. Jag kom 6a tror jag totalt i loppet på 2:45, en sekund över mitt PR från tävlingen i SB i regnet. Så jag är inte nöjd med tiden men Paige fick 2:38 någonting och vinnartiden var inte alls bra. Så överlag var det dåliga tider på loppet. Jag skulle passerat folk tidigare och kommit ut snabbare, vet jag nu i efterhand men det är svårt att veta. Sedan var jag i alla fall klar för dagen. En bra och en mindre bra insats för dagen. Sedan var det mat på vägen hem, burritos, och vi var tillbaka på skolan vid sju igen.

På kvällen skulle en av killarna i laget ha fest i IV så alla skulle nästan dit i laget. Jag åkte med Paige härifrån och sedan åkte vi först hem till Amber ute i IV och var där en stund innan vi gick iväg. Det var riktigt kul för det var många i laget som dök upp faktiskt. Däremot gick folk därifrån ganska tidigt vilket var tråkigt. Jag, Paige, Amber och några till fortsatte då ner till DP och Davids hus (Ambers pojkvän). Jag och Paige sov sedan där för att på morgonen ta hennes bil tillbaka till Oceano. Det var en kul kväll faktiskt och det är kul för jag gillar verkligen mitt lag. Det finns så många sköna människor i laget som jag aldrig hade träffat annars.


Amber, Paige och Jag

Jag och Carina

Inga kommentarer: