fredag 9 oktober 2009

9 oktober - We finished Second in our conference!

Jag vakna imorse och förkylningen var värre och huvudvärken var fortfarande kvar. Så typiskt på tävlingsdagen. Jag gick i alla fall först på min lektion och sedan hem en stund innan vi satt i vanen på väg mot LA och WSC Preview Meet. WSC är vårt distrikt i Kalifornien och den här tävlingen var inte distriktsmästerskapet utan för tävlingen till det men placeringen i den här tävlingen värderas 25 % mot om man kvalificerar sig vidare till södra/norra Kalifornien. Så tävlingen betydde ändå något även om WSC Championship betyder mycket mer, som är om två veckor. Jag kände mig halvsjuk men jag tog med mig kudde och sov/vila hela vägen dit och fick i mig mat och sådant innan och mer än åtta timmar sömn under natten. Det kändes okej men ändå inte jätte bra. Jag hade i alla fall ingen feber och halsen gjorde inte allt för ont. Det var mest huvudvärken som var jobbig och ihållande. Banan var väldigt backig och svängig. Inte allt för backigt men den gick krokigt uppför hela tiden medans nervägen var brantare. Uppvärmningen kändes okej och jag gick in med inställningen bara att göra mitt bästa. Det var kallt i SB idag men i the valley i LA var det självklart varmare och upp mot 25 grader, så det var inte kallt direkt.

Startskottet gick och det var många löpare, 98 styckena och en väldigt smal bana så det var trångt i början. Jag kände ändå jag en ganska bra position och sprang med Emelie och Alex första milen och det kändes helt okej. Jag tryckte väldigt bra i backarna och även nedför. Efter första milen kände jag att jag ändå kunde trycka på mera vilket jag gjorde. Jag var rädd när jag gick förbi Alex och Emelie att jag skulle dö totalt sen men vi öppnade första milen på 7 minuter vilket inte är snabbt så jag kände jag testar och kör. Jag plockade mycket placeringar och det gick väldigt bra måste jag säga. Jag kände att jag kunde trycka på och jag är en back löpare helt klart. Jag gör bättre ifrån mig när det är backigt än när det är plant. Min tränare pushade mig väldigt mycket och tyckte jag sprang väldigt bra. Sedan kom sista milen, som alltid då känns det, då blir det tufft och idag fick jag riktigt håll vilket jag aldrig fått i ett lopp någon gång i mitt liv. Det blev även svårt att andas. Jag tappa tempo och tre tjejer i stort sätt gick förbi mig på de sista 400 meterna. Dessutom gick Emelie förbi mig på upploppet. Vi var jämsides två meter ifrån mållinjen och då sträckte hon ut steget och kom in en halv sekund innan mig. Det hade betytt väldigt mycket för mig om jag kom in som vår tredje tjej. Jag tyckte jag så var värd det så det tog hårt faktiskt, och jag ville så gärna och jag hade nästan velat att hon skulle låtit mig komma in före. Däremot sprang jag på 21:56, en sekund långsammare än senast vilket också är mitt PR. Vilket var en 32 plats av 98 tävlande. Den här banan var grymt mycket svårare och dessutom med sjukhetskänslor i kroppen tyckte jag att jag gjorde riktigt bra ifrån mig. Det bara stör mig att jag kom in som vår fjärde tjej, en halv sekund. Min tränare var nöjd med mig även om jag dog lite sista milen men absolut inte som sist och han tyckte ja gjorde bra ifrån mig. Alex kom in en halv minut efter mig och Erika en minut före och Shennie en och en halv minut före. Alla andra tyckte de gjorde dåligt ifrån ig idag förutom jag i stort sätt. Däremot slutade vi tvåa som lag av 11 lag! De som vann är rankade bästa i hela Kalifornien och är i en klass för sig och går inte att jämföra sig med. Ingen trodde att det skulle räcka så långt som det faktiskt gjorde vilket är jätte kul. Santa Barbara City College har aldrig varit i topp tre i sitt distrikt någonsin i Cross Country i skolans historia, 1909. Bara vi håller oss friska och allt kan det här laget och den här säsongen bli historisk för SBCC. Killarna var fyra totalt och det har inte hänt på tretio år. Vi är ett väldigt litet lag men väldigt bra! Det ser bra ut inför kommande faktiskt! Det är väldigt kul! Nu är jag hemma och ryggen värker och huvudet likaså. Däremot har inget blivit värre än vad det var innan vilket är skönt. Det blir inget San Diego i helgen förresten för Leigh är som sagt sjuk. Tråkigt men ändå vet jag inte hur värt det hade varit att åka ner dit för en lördag kväll och söndag eftermiddag och en bilresa på fyra timmar en väg bara. Så helgplanerna är oklara än så länge.

Länkar till resultat och kommentarer från tävlingen:
http://www.directathletics.com/results/xc/2266.html
http://www.sbcc.edu/crosscountry/2009meetstories.php
http://www.dailynews.com/preps/ci_13531411
http://presidiosports.com/2009/10/moreno-starts-wins-streak-for-vaqueros/

Inga kommentarer: