torsdag 5 november 2009

4 november - One of these up and down days

På morgonen var jag först på tutoring och sedan lektion i Geology. För en gång skull var jag vaken med på vad vi gjorde vilket är ett framsteg. Vi hade ingen Communication idag, eller vi hade ”eget arbetedvs jag tog tiden till annat jag behövde få gjort. Jag fick sålt tillbaka min filmkunskapsbok från i somras till bookstoren för mer än jag betala för den! Jag tror jag betala 20 eller 25 dollar för den på craigslist och nu sålde jag tillbaka den för 33 dollar. Sedan stötte jag på Sofia på skolan också, alltid kul att se henne för det blir inte allt för ofta.

Idag var det Transfer Day på skolan och massa skolor var där som på gymnasiemässan i stort sätt. Jag fick en del riktigt bra information och en del mindre bra. Jag har däremot insett att även m vissa dörrar kanske är svårare att öppna eller omöjliga att komma igenom finns det tusen andra. Jag riktigt bra information och nyheter från ett universitet på Hawaii (ja Hawaii med det turkosahavet och vita sandstränderna och fint väder året om). Det är en okej skolan, inte i klass med Berkeley och andra bra skolor men helt okej. Det bästa med skolan är att jag fick reda på att de har mycket stipendier och de som är medlemmar i Phi Theta Kappa Honor Society (vilket jag är) kan få stipendier till skolavgiften som täcker upp till 50 % av kostnaderna. Dessutom tala han om att boende kostnaderna är lägre där bort, kan halveras i stort sätt. Dessutom är det hyfsat lätt att överföra de kurser man har läst här till en BA-degree där även om det inte tillhör Kalifornien. Et annat plus jag precis tagit reda på är att skolan är ett XC lag i Div. II och jag tror att jag faktiskt hade kunnat platsa i laget med de tider jag än så länge gjort, och de har idrottsstipendier. I stort sätt låter de hela väldigt bra, enda nackdelarna är som sagt standarden på skolan har överdrivet hög OCH de har mer europeiska studenter där än japanska och väldigt mycket svenskar. Något jag alltid försöker undvika, vilket är en stor nackdel. Jag ska ta kontakt med skolan mera för att få mer information om stipendier och annat för vem vill inte spendera 2 år på Hawaii? Dessutom har jag fått hör från tränaren på San Francisco State att de bara tar in löpare som kan springa ner mot 19.20 på bana för 5 km vilket är nästan en minut fortfarare än vad jag gjort men han ville ändå att jag skulle höra av mig till våren för att uppdatera honom om hur det går för mig. Sedan har jag börjat funder på London mer och mer och östkusten och allt möjligt. Jag har insett att det finns så mycket alternativ på var man kan plugga och hur och när. Möjligheterna är många. Dessutom spökar den där engelska kursen jobbigt i bakhuvudet och jag måste bestämma hur jag ska göra med det. Vi får se med allt det här. Det enda är om jag ska söka till någon skola här i Kalifornien måste jag göra det nu i november, alla andra skolor kan jag söka till i januari i stort sätt men jag måste fundera på hur jag vill göra.

Sedan hade vi träning och det var ett ganska lugnt banpass för på fredag är det So Cal Championship! Mina vader var enormt trötta och stela idag och det oroar mig väldigt mycket. Jag hoppas inte jag kommer ha det på fredag. Vi gjorde Ice-bath kallare än någonsin, typ 3 grader, efteråt så det ska nog hjälpa. Jag är väldigt nervös men ser framemot fredag! Sedan började dagen dala. Jag gick och skulle få hjälp med min essay och hon som ska vara där var inte där. Istället fick jag hjälp av en engelska lärare från UCSB och han tryckte ner mig totalt. Började ge mig grammatik lektion och det tog tid och jag kände mig väldigt dum. Jag fick lite hjälp i alla fall som jag sedan gick och rätta och skrev ut. Det blev sent och jag gick till kafeterian och köpte mat för jag orkade verkligen inte laga mat dessutom hade jag inget hemma i stort sätt. Jag kom hem och var tröttare än någonsin och vi har alla våra frustrerande problem här hemma så det är i stort sätt en ganska dålig miljö att vara tillsammans i för vi orkar inte riktigt peppa varandra och jag börjar bli ganska trött på att höra om Emilys killproblem. Jag vill stötta men nu är det för mycket och jag har så mycket jag behöver tänka på själv och behöver stöd med.

Inga kommentarer: