tisdag 23 december 2008

24 december - Julafton i San Francisco

Idag var det alltså den 24 januari och julafton för oss svenskar. Det kändes däremot inte som julafton även om det var det. Amerikanerna firar ju imorgon så det gör en del också. I vår tio i topp ok för San Francisco fanns det tydligen ett jätte bra frukostställe en bit bort som skulle vara värt ett besök. Vi tog därför buss och spårvagn bort dit för att ge det en chans. Det låg väldigt udda men var verkligen värt resan. Vi åt omelett, pannkakor och toast. Stället var litet och som hämtat ur en gammal amerikansk film. En riktigt lyckad frukost och ett ställe att rekommendera för den som ska till SF. Ut rullade vi nästa sprickfärdiga men riktigt nöjda. Sedan tog vi spårvagnen till Almo Square som jag hade tjat om hela tiden att jag ville åka till. I den parken ligger husen som visas i serien Fullt hus tror jag som jag såg väldigt flitigt för många år sen när den gick på kanal fem. Det var kul att se husen men jag trodde jag skulle få e större ”åhå”-känsla och att det skulle vara ett hus jag själv skulle vilja äga en gång i framtiden men så fantastiskt var det inte. Även om det var värt resan för jag ville inte åka därifrån utan att ha sett dom.

Julafton och jag i Alom Square med mina hus

Nästa stopp för dagen var Golden Gate Park. En enorm, och jag menar enorm, park mitt i San Francisco. Tyvärr var det ganska kallt och mulet men jag kan tänka mig att parken på sommaren är hur vacker som helst. Jag har alltid varit svag för parker, jag gillar det. Speciellt dom här stora parkerna mitt i en stor stad. Jag vill verkligen åka och se parker som Central Park och Hyde Park i framtiden. Vi strosade omkring där och pappa var enveten nog med att vi skulle se något vattenfall mitt i parken men efter lång tid gav vi upp att hitta det. Efter det blev det shopping runt Union Square. Jag och Tobias hann med lite träning i det fantastiska gymmet på botten våningen vilket inte behöver utvecklas för det var verkligen jätte litet och inget att hänga i granen. Julaftons middagen blev allt annat än vanlig. Det blev en restaurang i närheten av hotellet och vi åt pasta allihopa. ”Det här är nog sista gången jag äter pasta på julafton” säger mamma men jag kan då inte lova. Vad som väntar mig längre fram i livet vet jag då inte.
Det blev helt klart en väldigt annorlunda julafton men på något sätt gjorde det mig ingenting. Jag fick fira den med familjen och befann mig i en fantastisk stad på andra sidan jordklotet i ett land jag spenderat mina senaste fem månader. Ibland kan jul bli så stressigt och med sådana krav på att vara så fantastiskt. Jag tror vi kommer uppskatta att fira en riktig jul nästa år när man inte gjorde det i år. Jag kände att jag inte skulle vilja vara någon annanstans än vad jag faktiskt var den här julaftonen eller på något annat sätt.

Inga kommentarer: