torsdag 18 december 2008

19 december - Boende jakt på större allvar än vad det egentligen var tänkt

Idag gick jag upp tidigt för jag skulle titta på ett rum i en lägenhet klockan tio. Pappa körde mig upp till lägenheten där jag träffa Emily. I lägenheten bodde nu två tjejer, Emily som var där och en annan tjej som nu var hemma på Hawaii (Hawaii!). Deras rumskompis hade flyttat ut så dom sökte en ny rumskompis. Lägenheten låg två minuter från skolan, i princip var bakgården skolan. Lägenheten var nog dubbelt så stor som den jag bor i nu men här skulle då bara bo tre. Emily var heltrevlig och det var tanken att person som skulle flytta in skulle dela ett jätte stort rum med henne. Hyran var lite billigare än den jag betalar idag. Allt verkade hur bra som helst av det jag såg på de tjugominuterna jag var där. Båda tjejerna var amerikanskor som gick sista terminen på SBCC och var 19 år. Sedan hämtade pappa upp mig med bilen utanför när jag var klar. Det var en fin solig dag idag.

Sedan åkte vi till lägenheten och vid tolv skulle jag träffa en annan amerikansk tjej vars annons jag hade svarat på som sökte rumskompis. Problemet var att hon inte hade någon lägenhet men ville hitta någon att leta lägenhet med. Så jag gick dit med pappa och där var hennes pappa och hon. Så hennes pappa ville att vi skulle åka runt i hans truck och titt på områden och lägenheter och lära känna varandra. Dom var väldigt typiskt amerikanska där pappan körde runt med tjejen och ville bestämma vart hon skulle bo m.m. Väldigt överbetryggande vill säga. Dom var jätte trevliga och så men problemet var som sagt att dom inte hade någon lägenhet och jag vill kanske inte binda upp mig på någon att leta lägenhet med. Dessutom bjöd dom ner oss till San Diego, där dom bodde, när vi ska åka dit och ville verkligen hjälpa oss typ med att få en bra semester med massa tips och grejer. Sedan åkte jag och pappa hem efter mer än en timmas bilfärd genom områden i SB. Dessvärre tittade vi nästan på nästan för safe områden, vilket kändes lite tråkigt. Man vill ju ha lite liv också.

Väl hemma i lägenheten var det mycket tankar. Hur skulle jag göra och vad ville jag? Jag kände mig lite dum som lät min familj sitta med mig i en lägenhet när jag grubblade fram och tillbaka kring allt när dom hade kommit ända hit från Sverige. Men en dag av tre veckor fick faktiskt bli så. Det hela var egentligen inte tänkt att bli så allvarligt lägenhetssökande men när man har dragit igång hjulet är det svårt att få stopp på det. Jag hade mer tänt kolla marknaden och se men eftersom man måste typ bestämma sig inom bara någon dag om man vill ha det eller ej var jag helt plötsligt tvungen att ta beslut. Det känns konstigt att bestämma om man ska bo ihop med någon man bara träffat i tjugo minuter men tyvärr finna det inte tid att lära känna varandra och umgås innan för att se. Dessutom skulle båda tjejerna åka hem imorgon så de vill få det här klart.

Det var då så skönt att ha familjen här och kunna diskutera det hela med och som pushade mig till att faktiskt ringa och ta tag i sakerna på en gång och inte dra ut på det, vilket är så lätt. Jag gjorde massa samtal jag hatar och tog verkligen tag i det.

Runt tio var det klart! Jag hade bestämt mig om den första lägenheten med Emily och Hawaii tjejen har glömt hennes namn, pinsamt) var ledig skulle jag ta den. Jag ringde och det var den! Hon skulle bara ringa ägaren av lägenheten och kolla så att allt gick som var tänkt imorgon. I stort sätt har jag idag fått två nya amerikanska tjejrumskompisar med skolområdet som bakgård. Jag tror det kan bli riktigt bra och jag tror att det kan bli svårt att hitta något bättre. Dessutom är dom amerikanskor och då får jag öva mer engelska vilket jag faktiskt är här för. Emily ska ringa mig imorgon och klargöra vad ägaren säger men det verkar inte som det ska vara några problem. Det kan bli hur bra som helst, tror jag. Dessutom är det så skönt för att mamma och dom är här när jag flyttar så då får jag flytthjälp och hjälp att köpa lite saker som lådor, cykel och annat jag kan behöva. Allt blir så mycket lättare med bil.

Nu är jag helt slut måste sova. Imorgon blir det en löprunda med bror min i Santa Barbara i morgonsolen. Känn som en klump har släppt helt plötsligt och jag ser verkligen fram emot att kunna njuta av lovet! Så dagen började med lite slötittande på nytt boende och resulterade (nästan hundra) i ett nytt rum och nya rumskompisar. Det blir en kul utmaning som jag ser fram emot!

Inga kommentarer: