onsdag 10 december 2008

10 december - Ett välförtjänt jullov väntar nu

Jag trodde aldrig den här dagen skulle komma men idag är det alltså 10 december och det var för varmt för jeans och långarmad tröja och solen sken och allt var bara bra idag.

Dagen började med att jag nästa försov mig till min finals klockan åtta på morgonen i bokföringen. Jag insåg när jag satt där och åt frukost kvart över sju att jag aldrig vill ha lektioner som börjar klockan åtta. Jag kom i alla fall iväg och det var en jätte fin morgon. Så där som en vårmorgon i början av maj i Sverige. Lite kallt solen håller på att gå upp och folk börjar vakna till liv. En sådan dag när alla i Sverige har förhoppningar om att det kommer bli en riktigt bra dag. Jag kom upp till salen redan tio i och alla var nästan där. En sådan där jobbigt tryckt nervös stämning. I alla fall läraren började först med att visa resultaten från sista midtermen och vårat medel i klassen hur vi låg precis innan vi skulle göra finalen. Jag hade fått 93 på sista midtermen vilket är ett A (MVG). Jätte nöjd men jag hade ”bara” ett medel på 88 och 90 är för att ha A i kursen så jag behövde få ett A på slutprovet. Jag kände däremot att jag kunde allt så bra så att det skulle förvåna mig om jag inte klarade det. När min lärare delade ut proven sa han till mig, när han dela ut mitt, att han ville prata med mig utanför klassrummet, efter att han delat ut alla proven. Jag blev lite nervös för vad ville han egentligen? Jag gick med honom ut och så säger han att jag är hans bästa elev i båda hans klasser och förtjänar redan nu ett A i kursen så jag behövde inte göra slutprovet. Vilket smile jag fick, kan jag lova. Han bara bad mig markera A som svar på alla frågor och sedan gå hem och säga till mina föräldrar att jag skulle få dubbel dessert för att jag var så bra. Ingen av hans elever hade ett A i kursen innan slutprovet förutom Jag och medel i klassen låg på 66/100 vilket är ett D (IG). Jag var så stolt över mig själv! Jag är bara så bra! Så idag gick jag omkring med det där töntiga smilet på läpparna när man bara inte kan sluta le. Det var en sådan skön känsla. Speciellt när jag vet att det här är en av dom svåraste kursen på hela skolan som man kan ta.

Så jag traskade hemåt redan kvart över åtta igen och var hur glad som helst. Jag plockad med lite saker och sedan gick jag upp till skolan igen vid tio för jag skulle möta Sofia. Vi skulle boka boende och buss för vår LA-resa idag och ner på stan. Så jag satt utanför biblioteket och solade en stund när jag väntade för det var viktigt varmt och fint väder idag. Egentligen borde man nog varit på stranden men så blev det inte. Vi har i alla fall bokat boende nu mitt i Hollywood. Vi åker klockan halv åtta, men måste vara där halv sju, med buss till LA på lördag. Sedan sover vi en natt där och åker hem sent på kvällen på söndag. Det ska bli riktigt kul. Sedan skildes vi åt efter ett tag på stan. Jag har sedan nästan spenderat hela dagen på stan och fixat massa saker som jag har behövt göra. Jag skickade äntligen iväg ett grattiskort till Stefan (visst sen men jag skickade i alla fall iväg ett ändå), köpt julkort som ska skrivas och skickas till släkten, fixat ut medicin, fixat en och annan julklapp (till vem, är en hemlis), köpt en bok (har ena saknat att läsa och nu har jag tid), handlat lite mat, handlat pepparkakor, Ballerina och julmust på Worldmarket, och tittat runt lite allmänt i affärerna. Lite halvt ångra jag att jag inte köpte ett par Diesel skor för 100 dollar som det var 75 % rabatt på (24 dollar nu) men jag var så trött och orkade inte bestämma mig. Det dumma med mig när jag fixar massa saker på stan själv är att det är så tråkigt att äta själv så jag äter inte och blir så virrig då och allt tar bara så mycket längre tid. Jag inser inte det förens det är för sent däremot.

State St. när solen börjat gå ner, lite julljus ändå.


Lite shopping men mer blev det


Sedan kom jag hem mycket, mycket senare med massvis med påsar och trött och jätte hungrig så det blev att jag värmde soppa och macka för det gick fort och bra. Sedan blev det några välförtjänta Ballerina kex. Vad gott det var, så svenskt. Jag har nog inte ätit så här mycket godis, glass, kakor m.m. på hur länge som helst som jag gjort denna veckan. Har inte ätit något sådant rättare sagt på flera veckor men denna veckan har jag behövt det.

Om en och en halv timma släpps Coldplay biljetterna till Globen i augusti. Jag vill verkligen, verkligen gå men vet ingen som skulle vilja gå med mig eller var jag befinner mig överhuvudtaget då men jag tror jag ska försöka fixa två biljetter så får jag se sen. Annars kan man ju alltid sälja dom om inte annat men man kan ju inte vänta med att köpa om man säger så. Dessutom spelar Tyler Hilton i LA den 21 december och jag hade ju velat se honom. Det är ju inte alltid man kan det eftersom han i stort sätt bara spelar i USA och på ganska få ställen. Det är väl ändå sådant man ska göra när man är här. Nu ska jag gå in på ticnet och checka biljetterna till Coldplay.

Nu är det jullov, så skönt vill bara säga det igen! =)

2 kommentarer:

Anonym sa...

JAG VILL GÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonym sa...

Hej Sarah!
Du verkar verkligen ha det grymt!
Grattis till Kursen! Fy fan va kul!
Du förtjäna ballerina kexen efter det!
Jag bor ju i sthlm nu, och jag saknar Göteborgs kebab! Här har dom bara sånna långa platta remsor! Usch!Åker du hem till sverige över jul? Eller hur gör du?
Svin dyrt?! :P

Ha det toppen! Kram Ida