måndag 22 december 2008

23 december - Första dagen i San Francisco

Audio guidning ute på Alcatraz med utsikt över stan på andra sidan

Cable-car i backarna genom SF

Tidig uppgång, i alla fall tyckte jag det var tidigt och frukost. Sedan stod Alcatraz på schemat. Vi tog oss ner på stan och köpte busskort så vi kunde åka hur mycket vi ville under hela vår tid i San Francisco. Det är lättast att ta sig runt med buss, cable-car och spårvagn och tunnelbana i San Francisco och är mer ett använt färdmedel än jämför med många andra amerikanska städer som t.ex. LA. Vi tog först cable-car, vilket var en upplevelse och lika mycket det en upplevelse som en hel del annat i den här stan. Tänk er de här spårvagnarna där man kan stå och hängas ut och bara hoppa på. Vad riktigt kul. Dessutom såg man så mycket genom att åka med dom. Väl framme i hamnen blåste det bra men solen sken så det var bra. Däremot var det skönt med vinterjackan mamma och dom tog med till mig från Sverige. Det var nog inte mer än tio grader skulle jag tro. Alcatraz kosta en hel del men vi åkte ändå dit. Det var en hel del folk där och mycket japaner och asiater kan jag lova, men jag är ju van vid det här laget efter ett halvår på SBCC. Jag måste säga om man har tillfälle att åka till Alcatraz är det helt klart värt det. Det var riktigt kul, intressant och fascinerande. Man fick också Audio guidning genom hela fängelsebyggnaden och det berättade så himla bra. För er som inte vet är Alcatraz en ö i San Francisco Bay som under en tid var ett av USA:s värsta fängelse. Många filmer har filmatiserat händelser från ön som Flykten från Alcatraz. Det var en väldigt vacker ö också och man såg ut över hela stan och över Golden Gate bron och hela the Bay. Det borde varit hemskt att sitta där och se hur nära man är en sådan bra och vacker stad men måste sitta inlåst och bara se det men inte få vara där. Det var ett riktigt lyckat besök och klart något jag rekommenderar. Sedan tog vi båten tillbaka och gick bortåt mot the Fisherman's Wharf, ett hamnområde. Där var det massa saker som hände och julgranar och man fick lite julkänsla. Där satte vi oss och åt längst ute på piren med utsikte över havet. Jätte mysigt.

Alcatraz


Sedan kom dagens andra höjdpunkt, cable-car resan tillbaka mot stan. Att en spårvagnsresa kan vara en höjdpunkt kanske är svårt att förstå men det var jätte fint och roligt. Det hade blivit mörkt så man såg alla ljus över hela stan när vi åkte kullarna upp och ner. Dessutom är förarna inte vilka förare som helst dom lät oss hoppa av och ta kort snabbt mellan stoppen och var så hemskt glada och trevliga. Stan var verkligen jätte vacker på kvällen. Så där stod man och höll i sig i en av stolparna medans vi susande upp och ner för backarna genom San Francisco. Måste säga jag gillade det verkligen. Något som jag hade kunnat bli van vid om jag hade bott där. San Francisco är verkligen backigt, det går upp och ner hela tiden och hur man ens vågar parkera i dom där backarna förstår jag då inte och speciellt inte dom där fickparkeringarna. Väl tillbaka till stan blev det någon timmes shopping innan affärerna stängde vid nio och vi gick hem till hotellet. En riktigt lyckad dag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en trevlig stad :)

Anonym sa...

Jag ska åka ner dit och fortsätta mina studier. Längtar så mycket att det inte är sant, har vart en dröm även för mig att åka dit.
Vad gör du i San Fran, plugg?