onsdag 6 maj 2009

6 maj - I don't like the orange light

Igår kväll var helt okej men jag och Emily gick hem vid halv tolv. Det var inte överdrivet kul och vi skulle som sagt upp tidigt. På business lektionen på morgonen fick vi reda på resultatet på vårt grupparbete. 78,5 % vilket är ett C+/B-. Jag blev riktigt besviken men jag kan ändå hålla med, det var inget toppen arbete alls. Hade däremot hoppas på att han inte skulle vara för kritisk men det var han. Jag hade 97 % i kursen innan och har nu 89 %. Jag kan inte få ett B i den kursen! Jag misslyckades bara på ett grupparbete (även om det är typ halva betyget) men jag fick inte mycket hjälp med det där. Ska kolla igenom det och prata med honom om det och hoppas han kan ge några extra poäng. Nu måste jag ha klockrent på det sista för att klara ett A. Det är inte ens en svår kurs. Det förstörde halva dan kan jag säga.


Det var riktigt varmt idag igen och jag var ute och sola. Jag tror däremot jag inte tål solen eller min solkräm eller något annat. Det konstiga är att den är från apoteket så de borde inte vara något men min hud har blivit jätte irriterad av den. Fick gå hem och dusch kallt. Sedan när jag tänkte gå ut igen lite senare. Hade ljuset ute börjat skifta i orange. Det betyder bara en sak. Det brinner. Branden hade helt plötsligt blossat upp igen. Jag gick ändå ut och gick över skolan men möte bara allt folk som gick därifrån. Elen hade gått så skolan ställdes in. Alla trodde branden var under kontroll och nästan död men inte. Det hade börjat blåsa också vilket självklart förvärrade det hela. Jag kom hem sen igen och var här helt själv. Vi har ingen kabel TV så jag kunde inte se några nyheter eller alls. Till slut kom Leigh hem i alla fall och sedan Emily. Jag ringde Sofia för uppdateringar. Den här gången var branden närmare än den som var i höstas och på något sätt kändes det mer säkert nu bara för att man hade varit med om det innan. Stora delar av övre stan var avstängd och evakuerad. Branden var helt klart inte under kontroll och det blåste åt vårt håll så röken låg tung över oss. Emilys mammas kusin ringde Emily jag sa åt oss att komma ut till Goleta för röken var inte alls bra för oss. Jag var halförtjust i att behöva åka, var inte min dag och var väldigt trött. Men ingen fick lämnas här, och vi skulle få mat så jag hängde med. På vägen ut åkte vi inom en kompis till tjejerna som fyllde 21 för att lämna en tårta de hade gjort innan vi väl kom ut till Goleta. Som sagt där var ingen rök även om det var lika nära branden. Hon har Tv så vi tittade på det där. Det blåste upp mera och branden var väldigt okontrollerbar. Det var närmre orkanvindar och över 100 F, dvs. upp mot 38 grader. Jag var väldigt trött där och halvsov i soffan hela kvällen. Vi gick middag, kött och potatis och sallad. Hur gott som helst. Branden lugnade senare ner sig senare vilket var positivt eftersom väldigt många brandmän hade jobbat i två dygn nu. Det var även inkallade från hela staten. Tyvärr är bränderna här något man får ta om man vill bo här. Tråkigt bara med all natur och alla väldigt fina och speciella hus är uppe. Vi åkte sedan hem på kvällen ändå när det lugnat ner sig lite. Många skolor hade ställt in sin undervisning imorgon men om vår hade det visste vi inte, så vi får se. De tror att branden ska lugna ner sig under natten och morgondagen men nya vindar kommer in imorgon eftermiddag och kommer nog blossa upp det hela igen. Det är sjukt hur stora områden som brinner och hur fort det går.


Bild från skolan tidigare på dagen

Inga kommentarer: