måndag 25 augusti 2008

25 augusti - Första dagen på College!

Så var första dagen avklarad. Jag är helt slut nu. Dagen började med Financial Accounting 10:30 till 12:50. Det var en väldig blandning på folk som tog kursen, allt från tjejer som jag till en 40årig mexikanare men det var flest killar. Jag kände bara igen en kille i klassen men jag vet inte var jag har träffat honom men han kände igen mig också och vi hälsa ju men jag kommer inte ihåg var jag träffat honom. (IV kanske?!) Det kändes som en ganska tuff kurs, mycket att göra och hårda krav. Läraren var en gammal professor men han hade faktiskt lite humör också. Vi får se hur den här kursen blir men det blir nog mycket plugg för att klara den. Dessutom är det en jätte stor kurs (5 units = 5 lektionstimmar och 10 hemarbetestimmar i veckan). Vi fick massa läxor tills på onsdag redan så imorgon blir det en hel del plugg.

Sedan var det Cross Country klockan två till fyra. Det kändes som att komma hem om man jämför med lektionen innan. Jag känner ju redan jätte många i laget och har träffat en hel del även utanför skolan och så. Det var mycket information i en timma och sen blev det 45 min löpning och stretching. Ganska lugn dag helt enkelt. Imorgon blir det ett lättare pass och övningar och intervaller. Efteråt duschning och sen hem och åt lite mat.

Klockan halv 6 var det dags för Investment & Security Analysis. Det märktes att det var en kvällskurs eftersom det var väldigt många äldre där och en del från UCSB. Jag kände mig väldigt ung i den klassen. Läraren verkar bra han är en demokrat som har jobbat på Wall-Street och är väldigt insatt i sitt ämne. Han verkar inte lika hård som accounting-läraren vilket var skönt. Dessutom verkar kursen ganska intressant. Handlar typ om hur man investerar sina pengar på bästa sätt, med andra ord hur man tjänar pengar. Det var mycket begrepp som jag inte riktigt har koll på men jag tror det löser sig bara jag får läsa lite i boken innan. Jag fattar ju det mesta och har koll på ämnet men jag inser att begreppen har jag inte koll på. Så det blir nog en hel del plugg i början innan man lärt sig. Det var en lång lektion, tre timmar, och det var jobbigt att hålla koncentrationen. Dessutom finns det ingen AC i den byggnadens salar men i korridorerna och överallt annat. Så efter halva lektionen fanns inga hjärnceller kvar och det var svårt att koncentrera sig. Sedan var lektionen slut vid halv 10 och då blev de promenad hem och titta lite på TV och bara tog det lugnt. Nu ska jag snart sova, så jag orkar andra dagen på college.

Här har jag nästan alla mina lektioner
Här är mitt schema:

Måndag
Financial Accounting 10:30 - 12:50
Cross Country 14:00 – 16:00
Investment and Sec. Analysis 18:30 – 21:30

Tisdag
College Success: Athletes 09:35 – 10:50 (14/10 –25/11)
Microeconomics 11:10 – 12:30
Cross Country 14:00 – 16:00

Onsdag
Financial Accounting 10:30 - 12:50
Cross Country 14:00 – 16:00

Torsdag
College Success: Athletes 09:35 – 10:50 (endast 14/10 – 25/11)
Microeconomics 11:10 – 12:30
Cross Country 14:00 – 16:00

Sedan har jag ibland Cross Country under fredagarna och helgerna beroende på tävlingar och när under säsongen. Jag läser totalt 15 units och 12 är heltidsstudier så jag läser mer än jag egentligen behöver på grund av löpningen.

Inga kommentarer: