måndag 11 augusti 2008

11 augusti - Hemma från LA



Fast så mycket känns inte Santa Barbara som hemma än men här är jag i vår lägenhet nu igen i alla fall. Ensam sitter jag här och äter microvärmda pomefrite medans dom andra är på väg ner mot Subway och köper ännu en (kanske den 6 subwaymackan här, vilket jag inte pallar) Maten är lite av ett problem här, ingen orkar fixa något så antingen blir det inget eller någon nödlösning; nudlar, Subway, 7eleven eller något likande. Det som var lite skönt med att åka till Karli var att bli ompysslad av hennes mamma hela tiden hahaha… och få vara barn igen lite. Så som vi lever här nu funkar helbra för en semester på en två veckor men jag börjar redan känna att de här kommer inte funka i längden. Jag känner jag måste ha en säng (de tycker vissa andra också att vi borde skaffa) och ett matbord och stolar så man får lite vardagskänsla över det. Just nu har vi grejer precis överallt och två soffor i allrummet och var sin luftmadrass. Igår var dom och köpte en TV i alla fall. Inte något jag känner är nödvändigt men man får ge med sig på vissa punkter, för dom är den minst lika viktig som en säng om inte viktigare. Idag fick vi internet också vilket är toppen! Så nu kommer jag kunna uppdatera er mera och lättare där hemma.

Vi börjar med gårdagen i Los Angeles, LA. Jag var ganska nervös innan på morgon när Karli och hennes mamma skulle komma och hämta upp mig. De kom till slut och hämta mig i en sån där typisk amerikansk stor bil vid nio på morgon. Sen åkte vi raka vägen tillbaka till LA (1,5 timmas bilfärd ungefär). De var kul att träffa henne på riktigt, hon var ganska mycket som jag hade trott fast lite barnsligare på något sätt. De där året som skiljer oss kändes faktiskt av men jag vet inte om det har med kulturskillnaderna i länderna eller bara mellan oss. Hennes mamma var jätte trevlig och frågade massa frågor om Sverige och jag insåg att hon inte visst någonting om Sverige. Jag kunde lika gärna sagt att jag var från Mars i stort sätt. Bilresan gick bra och väl framme hemma hos henne kör vi in i ett fint lite mysigt område med familjehus. Huset var ganska flådigt och jag möttes av en av deras hushållerskor I ingången. Senare fick jag reda på att Karlis mamma aldrig lagar mat och kan inte laga mat heller så de gör hushållerskan. Hur en ensamstående mamma kan ha råd med allt detta var en fråga jag ställde mig när jag såg mig runt, men de fick jag reda på senare. Allt var väldigt girly i huset och rosa säker fanns det gott om kan jag lova. Poolen fanns utanför. Vi stannade inte länge hemma hos henne utan hennes mamma ville köra iväg oss på pedikyr som hon betalde för. Så vi tog bilen iväg och jag fick min förta pedikyr och var snyggt det blev kan jag lova. Men detta var typ vardag för dom så jag nämnde aldrig det med att det var första gången jag var på pedikyr. Efter det åkte vi snabbt hem och sen körde hennes mamma oss till köpcentret som låg ganska nära. Hon ville betala för mat och fika så vi hade det bra och där gick vi och kolla lite i affärer (HM finns även här hahaha..). De va kul att se ett riktigt amerikansk köpcentrum och jag förvånades över hur lite av affärerna som var samma som i Sverige. Jag trodde det skulle vara mer lika än var det var. Här är också saker mer var för sig, du har en affär med kläder, en för underkläder, en för kepsar osv. Mycket mer så än i Sverige. Vi gick och åt Kinamat och gick sen till Starbucks. Vi hade det riktigt bra. Därefter kom hennes mamma och plockade upp oss igen efter några timmar. Därefter körde vi hem och Karli kom på att vi kunde spela Gitarhero (vilket hennes mamma inte ens visst att dom hade hemma) och sedan baka. Däremot fick vi inte igång Gitarhero så vi bakade istället. Innan dess var vi på Target (hennes mamma trodde verkligen jag var från Mars när jag tala om att vi inte har Target i Sverige). Jag trodde först vi verkligen skulle baka men när vi handla fick jag reda på hur dom brukar baka. Chake-and-bake ungefär. Därav förstår jag varför dom tyckte det var så lätt att baka. En förpackning råvaror och sen lite smör eller vatten och ägg så var man klar. Kändes ganska amerikanskt. Men bakade gjorde vi och jag har precis proppat i mig en hel massa chokladkaka (och jag vill inte veta hur mycket kalorier det kan innehålla). Sedan åkt vi och åt middag på en mexikansk restaurang och därefter tillbaka igen. Sedan åkte Karli på körlektion i två timmar och jag fick låna hennes systers rum som var borta och tillgång till dator och Tv och allt. Kändes lite lyxigt efter vad vi har haft här det senaste. Jag fick sedan även sedan sova där och sova i en riktig säng, fatta hur skönt. Karli hade de mesta du kan tänka dig och fick vad hon ville, vilket jag inte riktigt är van vid. När vi baka behövde vi inte städa efter oss de hade de en hushållerska till som gjorde. Hon hade det väldigt förspänt för sig och hennes mamma körde verkligen omkring henne överallt. Men hennes mamma trodde jag inte var klok som gick och tog bussen i Sverige och Santa Barbara för i LA kan man inte det enligt henne (kan vara sant) för att det är alldeles för farligt. Därför blev vi körda omkring hela tiden vilket är väldigt ovant för en tjej från Sverige som mig som ändå tycker Västtrafik funkar helt okej. Men jag tror man inte riktigt växer upp på samma sätt som vi gör om man om Karli blir kör av sin mamma hela tiden vart man än ska. Man får ju inte ta hand om sig själv då på samma sätt. Jag tror att det kan vara därför lite som jag kände mig en hel del mycket äldre än henne. Det som känns lite halvjobbigt med Karli och hennes mamma är att de tror att vi ska bli bästa kompis och allt typ. Jag känner att jag kanske inte riktigt vill vara så mycket med henne, visst hon var jätte trevlig och jätte go men som sagt vi kanske inte är jätte lika vilket kan bli svårt i detta fall. Men varför oroa sig vi får se helt enkelt. Imorse skulle vi åka tillbaka till SB för Karli hade ett möte med någon om hennes lägenhet klockan 9 imorse så det blev tidigt upp. Dessutom behövde jag åka tillbaka ganska tidigt också så det passade bra. På vägen skulle vi hämta upp hennes mormor på vägen. Vi kom till en grind med vakt och höga stängsel runt ett område. Där inne låg hur flådiga och stora hus som helst (där fick jag reda på var pengarna kom ifrån kändes det som). Där hämta vi upp hennes mormor en jätte söt lite tant som var jätte trevlig. Därefter bar det av tillbaka mot SB. Det var dimmigt och mulet i början av dagen idag, för första gången lite dåligt väder en stund på dagen. Sedan körde vi till hennes lägenhet och vad docksöt. Ganska stor lägenhet helt dekorerad i rosa och med massa söta grejer. Så girly och som allt när det gäller Karli – cute. Jag kände att jag får vänta ganska länge tills jag kan visa henne vår lägenhet alltså hjälp. Fast vår är mer levande men kanske lite för levande just för tillfället. Sedan gick vi och köpte hennes skolböcker och var i hennes lägenhet en stund. Man riktigt känner hur förspänt hon har för sig men det är då lite förvånande att en tjej som hon ändå väljer ett Community College. Du skulle sätt hennes garderob, helt överfull med grejer och då har hon ändå inte flyttat in utan gör det först om två veckor när skolan börjar. Hon var ändå jätte go tjej och hennes mamma var jätte snäll hon lova att ta med oss genom hela LA och visa Hollywood, Beverly Hills m.m. och hon sa att hon kunde hjälpa mig fixa saker till lägenheten i LA och ta med. Ville verkligen hjälpa till och bjöd på allt. Hon var så avslappnad också vilket var jätte skönt man kändes sig som hemma, hon sa att hon gärna ville vara min extra mamma om jag behövde. Vid 12 gick jag hem i alla fall, eller rättare sagt blev körde, de tar ju tio minuter att gå och de är ju på tok för långt. Hemma möte jag sedan dom andra.

Idag har jag annars pratat med min coach, sagt att jag inte kan komma imorgon och pratat allmänt med honom om kurserna och allt. Problemet är att dom kurserna jag valt krockar med Cross Countryn och den andra PD kurserna som jag måste ta för att få springa. Det har gjort att jag har fått byta bort den företagsekonomin/Microeconomics som jag till slut fick för att den krockar. Dessutom vet jag inte riktigt hur jag ska göra med kurserna det är bara kaos för XC ligger verkligen mitt på dagen. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra om jag ska läa ett certifikat men då kan jag knappt börja på en A. Degree i Accounting som jag tycker är det roligast inom ekonomin. Jag vet inte dessutom är många kurser fulla och dom som inte är ligger dumt. Dessutom är det inte jätte kul att ha kvällskurser vilket jag nästa får ta för att få de kurser jag vill ha och kunna vara med i laget. Jag vet inte riktigt jag får prioritera bort något men i nuläget vet jag inte riktigt vad. Jag får sova på det. Dessutom har jag varit ute och sprungit idag och det kändes så mycket bättre idag. Nu känner jag igen mina ben mera. Jag var näsan nervös att jag hade tappat allt på en vecka typ och att jag kanske bara har inbillat mig att jag kan springa hyfsat. Imorgon ska jag tillbaka till coachen och höra hur de blir med försäsongsträningen. I sådana fall blir de träning mån-fre i två veckor nu till den riktiga säsongen börjar med mån-tors två timmars pass.
Stadium som jag ska spendera 8 timmar i veckan

Imorgon är det något obligatoriskt international students meeting ganska tidigt tror jag typ vid 9 till 2. Därför kan jag inte vara med på första träningen med laget imorgon. Nu börjar jag känna mig lite ensam här. Mina roomies har inte kommit ännu och så långt är det inte till Subway. Jag tror jag ska tröstäta lite kakor och chokladkaka och sen gå och sova. Nej nu kom dom faktiskt hem. Ha det bra där hemma så hörs vi! Kärlek till er alla!

Inga kommentarer: