torsdag 7 augusti 2008

7 augusti - Nu börjar saker och ting falla på plats

Nu är klockan typ nio på morgonen här och jag sitter här i vår helt nya soffa (okej nya var att överdriva men för oss så är den ny). Jag berättar mer om lägenheten snart. Lägenheten över håller på att göras i ordning så de går inte sova och dessutom är min luftmadrass och påslakan som täcke inte så lockande. Det har varit grymt fullt upp dom senaste dagarna. Engelska provet gick väl så där men de spelar egentligen ingen roll för mig för jag vill ändå inte läsa engelska och matten gick bra fast de ska jag inte heller läsa. So it doesn’t matter! Vilket är väldigt skönt. Jag var på introduktion och valde kurser igår. Jag har bestämt mig för att läsa Financial Accounting, Intro to Banking och Cross Country. Dessutom ska jag försöka cracha Microeconomics för den var full men förhoppningsvis kan jag få läsa den ändå genom att prata med läraren. Jag hoppas det fast jag kommer läsa ganska mycket och det kommer bli mycket plugg men de kommer finnas tid till mycket annat ändå. Det blir totalt 11 units ekonomi vilket innebär 11 timmars skoltid och sen träning med Cross Country två timmar varje dag måndag till torsdag plus tävlingar. Apropå träning har jag inte tränat en enda gång sen jag var hemma det är typ en vecka sen nu. Men jag tror jag snart ska göra min havregrynsgröt med banan och sen ta en springtur ut med havet. Alla springer här och man blir så motiverad men problemet är at vi har haft så mycket att fixa alla dagar så att jag inte har hunnit. Dessutom äter och dricker jag alldeles för lite så jag hade inte klarat en springrunda. Frukost och middag räcker inte men jag ska ta tag i det nu när andra saker har ordnat upp sig.

Lägenheten är jätte snygg! Men den var ju helt omöblerad så allt måste köpas. I förrgår var vi på K-mart och köpte tallrikar, kastruller, glas muggar, kaffebryggare och alla köksgrejer. Det blev sjukt mycket kan jag lova och jag Johan och Sofia fick typ tre stora påsat var med hur mycket saker som helst. Därefter drog vi hem till Ola och Veronika (två svenskar vi träffat här nere) till deras hus som dom bor i. Dom bor i en familj som var jätte trevlig. Det har jag märkt alla amerikaner är så gästvänliga vilket är underbart jag älskar inställningen! Så i alla fall vi gick dit med alla våra grejer och sen badade vi i deras pool och jacuzzi. Hur skönt som helst! Därefter gick vi till bussen men vi fatta inte alls hur dom gick så vi gick dit och chansa. Det kom två bussar vi såg på vägen som gick förbi när vi gick till busshållplatsen men sen tror ni det kom någon buss? Nej precis. Vi med alla våra grejer jätte långt ifrån Downtown så vi började gå. Vi gick typ några kvarter och påsarna började gå sönder och de kändes som en taxi var det som gällde problemet är att få tag i en taxi när man inte har något nummer. Sedan kom vi i alla fall fram till en busshållplats längre fram och hittade en gubbe som påstod att det snart nog kommer en buss. Vilket det gjorde men bussen tog en och en halv timma och sträckan var kortare än från Mölnlycke till Göteborg. Därav är vår lägenhet i Downtown perfekt så man bara kan gå till skolan på typ 5 minuter (ifs väldigt väldigt mycket uppför men man får ju träning kan jag lova). Därefter fick vi ta en taxi sista biten och till slut kom vi hem med alla våra grejer. Sängar har vi inte fixat men luftmadrasser är det som gäller just nu men jag tvivlar på om jag klarar så många mer nätter alltså, så kul är det inte alltså. Vi har också fått två soffor och en lampa för några som flytta ut i en av lägenheterna skulle inte ha dom. Helst perfekt! Det är så det är här de någon inte ska ha tar någon annan, vilket är perfekt så nu börjar det likna ett hem mer och mer. Idag ska vi fixa damsugare och duschdraperi och massa sånt. Dessutom är en amerikansk mobil och bankkonto ett måste idag! Dessutom ska jag upp till skolan och sitta där så jag kan få tillgång till Internet vilket är så jobbigt att vi inte har i lägenheten än men på lördag får vi det.

Nu kommer min roommate in här så vi ska nog fixa fixa lite havregrynsgröt och kaffe. Sofia är jätte go ganska lik mig faktiskt vilket är bra för då funkar de oftast ganska bra. Vi var på hostellet med Ola och co och några irländare som är här över sommaren. De var riktigt kul faktiskt! Sen efter deras fest skulle vi vidare in på nån klubb men de är ju 21 här men vi skulle å komma in om vi bara hade legg med oss men smarta vi hade ju så klart inte det så de blev inget med det tyvärr. Så vi drog tillbaka till hostellet med några av dom och fortsatte där istället. De var första festandet i Santa Barbara. På fredag blir det nog mer. Vi får ju passa på nu innan skolan börjar. Berättar mer snart för nu blir det frukost.



Senare:

Nu några timmar senare har jag hunnit äta min frukost och varit ute och sprungit för första gången i Santa Barbara. Jag tog strandpromenaden och vad fint det var och varmt. Klockan var väl 11 här när jag begav mig och en timma senare kom jag hem och jag tror aldrig jag har svettas så mycket som när jag började dricka vatten när jag kom tillbaka. Helt sjukt men de är ju grymt varmt här. Det är skönt att ha fått gjort första springrundan här nu så man kommer igång nån gång. Sedan var jag uppe på skolan och skickade iväg mail till en lärare vars kurs är full men som jag verkligen vill ha. Jag ska försöka fjäska in mig där hade jag tänkte ändå vi får hoppas det går. Dessutom har jag fått lite kontakt med omvärlden på andra sidan staterna och Atlanten, kul att höra av några av dom. Det känns däremot inte som om jag är så långt borta ändå. Det känns som dom sitter någon mil bort bara eller något. Dessutom har jag fått reda på lite mer om Cross Countryn och den börjar på tisdag men jag har orentation då så jag vet inte hur jag ska göra. Jag har däremot bestämt med coachen att jag ska kolla förbi hans kontor på måndag och prata med honom om allt. Känner att det kan vara bra. Sedan dog datorn så då fick jag knalla ner för alla trappor igen och hem och här sitter jag nu med Skaris och väntar på Sofia och Johan som är och fixar internet och en gitarr. Vad skönt det ska bli att äntligen få tillgång till internet i lägenheten på lördag. Så slipper man a sig till skolan varje gång om man ska kolla nått. Ikväll var det tänkt att bli en trip till Goleta och K-mart men tiden går så jag vet inte hur det blir. Imorgon ska jag i alla fall träffa en svensk tjej som också heter Sofia. Vi ska nog dra ner på Downtown och fixa lite grejer. Ska bli kul att träffa lite fler nya människor faktiskt! Dessutom har jag blivit hembjuden till en tjej i LA som jag har haft kontakt med en hel del innan jag åkte. Hon ska också börja på SBCC nu men hon har inte flyttat in på riktigt i sin lägenhet, som för övrigt ligger typ jätte nära våran, men hon flyttar in snart. Hon tänkte ta ledigt från jobbet och hon och hennes mamma skulle komma och hämta mig i SB i såna fall och jag fick välja dag helt själv. Så typiskt amerikansk känns det som, vilket jag verkligen gillar. Däremot känns det lite halvt att åka hem till någon i LA som man aldrig innan träffat fast kul på ett annat sätt också. Jag vet inte hur jag ska göra alltså dessutom är det en hel del jag har framför mig här också så jag ve inte riktigt vilken dag heller kanske söndag funderade jag på. Jag ska överlägga och se hur jag gör. Måste kolla mitt liv och mitt schema och se hur jag kan få in det nånstans.









West campus
Santa Barbara!

Inga kommentarer: