måndag 25 januari 2010

25 januari - First day off school is over and I am already tired

Så jag kom upp imorse utan större problem och kom också iväg till skolan och min första lektion klockan åtta på morgonen, engelska. Om jag hade valt fritt är det kanske inte en kurs som jag hade valt frivilligt men jag måste ta den för min degree. Läraren verkar ändå okej och folket i klassen också. Kursen bygger mycket på att skriva essays och research papers och en hel del läsning och analyserande också. Det blir en del jobb helt klart men det ska väl gå, även om jag är lite rädd för hur det ska gå.

Sedan har jag Interkulturell Kommunikation direkt efteråt. Läraren är jätte trevlig och enormt engagerad person. En sådan där lärare som brinner så för ämnet och som kan göra vem som helst intresserad av det hon har att säga. Det är däremot mycket klass diskussioner och fritt tänkande. Det var också väldigt mycket Kommunikations majors i min klass vilket är sådan skillnad på om man t ex har en högre mattekurs där alla är väldigt tysta och individuella. De som har kommunikation som major är oftast väldigt frispråkiga, högljudda och har inte svårt för att prata så den här kursen blir en utmaning för mig på andra sätt än rent ämnens mässigt. Jag tror däremot att jag kan få ut väldigt mycket av kursen och klassen gör i slutet ett projekt tillsammans. Dessutom det kommer många gästtalare som folk som varit med i krig och har erfarenheter av kulturer man vet lite om. Det verkar väldigt intressant men man måste vara aktiv i den kursen för att det ska ge något och för att man ska klara av den bra. Det är däremot något jag kan behöva här i USA, att bli säkrare på att tala inför en större grupp på engelska.

Sedan var jag hemma en stund innan jag gick till första träningen för den här säsongen. Det var en del nytt folk och mycket prat i början om hur allt fungerar och liknande. Där efter gick vi ut på en 45 min runda vi tjejer, vilket gick väldigt bra. Förutom att min ena benhinna gjorde lite ont idag, väldigt konstigt för jag har aldrig känt det någon gång innan. Jag ska nog fixa nya skor nu i veckan faktiskt så jag börjar säsongen med bra skor. Det är mycket utgifter så här i början av terminen men så är det väl om man säger så. Passet kändes däremot bra och vi sprang på väldigt bra faktiskt men det var inte alls så jobbigt ändå. Det känns verkligen som att vinter träningen har gett en hel del.

Jag fick köpt min engelska och kommunikations bok i bookstoren. Jag fick ett bokstipendier på 300 dollar i slutet av förra terminen s jag behövde inte betala något alls för böckerna och jag har mera pengar kvar att utnyttja. Det är skönt för böcker är tråkigt att lägga pengar på och väldigt dyrt. Jag ska däremot köpa min statistik bok privat imorgon eftersom jag får den för 50 dollar istället för 100 dollar eller till och med 150 dollar i bookstoren.

Nu ska jag försöka börja plugga lite för jag har redan fått läxor tills på onsdag, suck. Jag är inte alls lika motiverad till att plugga nu tyvärr som jag var förra terminen men man kommer väl in i det. Det är bara mycket fixande så här första veckan med nya böcker, kurser och annat som tar tid men snart ska vi se är allt igång som vanligt.

Inga kommentarer: